18 november, 2008

Twilight, 4 dagar kvar

Lördag 18.30.
Jag och Sandra har ett möte inbokat med Bella och familjen Cullen.

Förhoppningsvis så kommer det inte sluta i tårar, men det är svårt att veta. När jag såg "Harry Potter and the Order of the Phoenix" så grät jag i slutet av besvikelse. Jag håller tummarna för att detta inte är en sådan filmatisering. Jag har hört lovande saker om filmen, så trots allt vad jag har sagt så kanske jag ändå kommer att gilla den.

En sak som är säkert. Hur dåligt det än är att Bella ser rädd ut när hon pratar med Edward i trailern som visas på tv och hur irriterad jag än blir på att Edward tydligen kan flyga nu, så kommer allt det vägas upp av den där lilla pubertala fangirlen inom mig.
Jag såg en scen ur filmen, bara 30 sekunder eller så, som lagts upp på internet och ja - jag flippade ur. Det var scenen där Bella ska berätta för Edward att hon vet att han är en vampyr(vilket inte händer i boken då de aldrig pratar om det så där, utan hon vet det bara och han vet att hon vet) och när Bella säger "Vampire" så gjorde jag de exalterade fan-händerna. Ni vet, vibrerande uppe vid ansiktet. Så, det blir nog en massa studsande upp och ner i biostolen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sett Twilight, och kan nästan garantera att det blir hoppa upp och ner i stolen snarare än besvikelsetårar för dig på lördag. Filmatiseringar av böcker är alltid tricky eftersom man har så tydliga (och ouppnåeliga!) bilder av hur karaktärerna ser ut och beter sig, och i Twilight blir ju hela rollbesättningsbiten snudd på omöjligt. Hur ska vanliga dödliga klara av att gestalta familjen Cullen? Svar: det klarar de inte riktigt. Edward och Carlisle är de enda familjemedlemmarna som mer eller mindre lever upp till (de, let's face it, rätt fascistoida) utseendekraven från boken. Jasper ser mest rädd/bajsnödig ut, Rosalie är långtifrån den överjordiska pangbrud hon beskrivs som av Meyer och well, Alice och Emmett ser nog ungefär ut som jag föreställde mig dem. Krister Stewarts Bella känns mycket coolare än bokens, vilket jag tror har att göra med hennes hesa, mörka Scarlett Johansson-aktiga röst. Och utseendemässigt tänker jag mig Bella som Rory i säs 1 av Gilmore Girls. Jättesöt och vän men lite av en blyg, grå mus. Film-Bella känns betydligt mer quirkysnygg och kick ass - vilket ju är bra ur feministisk synpunkt, men det pajar min mentala bild av henne litegrann.

Men utöver vissa castingissues vann den stjärnögda fangirlen alla gånger igår kväll. Kinderna hettade, hjärtat slog 200 slag i minuten och fånleendet var fastklistrat ända fram till läggdags. Iiiiiiih! Längtar redan till dvdsläppet.

Anonym sa...

KRISTEN Stewart menade jag förstås, inte Krister. Haha.

USB sa...

Första gången jag läste om Alice tänkte jag mig henne med punkarfisyr(ni vet, svarta taggar som står ut som en igelkott)men det beror på att jag inte har särskilt bra fantasi när det gäller hår.

Filmen har jag lovat mig att inte se, jag håller redan på att förlora min bild av Edward(Bella tänkte jag mig mest som en burr av hår, misstänkt likt "The ring"-spöket). Sen höll jag på att börja dregla när jag såg Robert Pattinson i solglasögon och eftersom jag inte vill börja göra dte i biosalongen(särskilt inte när mina föräldrar säkert kommer tvinga mig gå med någon)så avstår jag.

USB sa...

Vem försöker jag lura? Jag kommer helt säkert se den på något sätt, jag kan inte motstå Pattinson sorgligt nog...

Sarah sa...

Ja, det är omänskliga krav på skådespelarnas utseende. Jag kan nästan tycka att Rosalie är lite felcastad då Nikki Reed är så mörk i verkligheten.
Jag har alltid sett Olivia Wilde som Rosalie, sedan första gången jag läste boken. http://roxyj.deviantart.com/art/Twilight-Rosalie-Poster-74879197
Jag tror att jag kommer att tycka om Kellan Lutz som Emmett, för jag älskade Kellan Lutz mikroskopiska roll i "Heroes".
Jag tycker om Kristen, men håller med om att hon är lite för cool för att vara Bella. Det känns som att hon har en mer farlig "stay away from me"-utstrålning än Bella.

Det jag var mest rädd för var att de hade förstört vampyrerna, men eftersom du tycker om den så kan jag andas ut.

USB: Neeej! Säg inte så. Nu kommer jag bara att tänka på Bella som henne nästa gång jag läser "Twilight". Läste du inte att jag är livrädd för svarthåriga barn i vita kläder sedan jag såg den filmen? ;)
Det är synd att jag och Robert Pattinson har ett sånt dåligt förflutet.

Anonym sa...

Jag föreställde mig också Olivia Wilde som Rosalie! Hon hade varit perfekt, men Nikki Reed är Catherine Hardwickes styvdotter och har medverkat i allt hon gjort, så... (Dessutom är hon en begåvad skådis och skrev manuset till Thirteen när hon var pytteliten, så jag dissar inte, bara konstaterar fakta.)

En liten blogglovebomb om Twilight från mig: http://tgllt.blogspot.com/2008/11/ett-alltigenom-onyanserat-inlgg-om.html

PS: Peter Facinelli som Carlisle? Hot, hot, hot!