11 november, 2008

Smått och blandat

Under dagen så har jag flera gånger kommit på någonting som jag borde blogga om, för att tre minuter senare helt glömma bort vad det var. Det här är ett litet ihopplock av vad jag kan komma ihåg. Tyvärr så kände jag att jag inte hade tillräckligt mycket att säga för att de skulle få varsitt inlägg.

1. Min engelska/svenska-lärare har - förutom att avsky fantasy - en väldigt dålig ovana som jag stör mig otroligt mycket på. Han måste alltid avslöja slutet i alla böcker han talar om... och eftersom vi just nu håller på att gå igenom litteraturens olika epoker så har jag fått väldigt många böcker spoilade. Det började första lektionen med att han avslöjade "det oväntade slutet" i "Don Quijote", en bok som jag tänkt läsa jättelänge - men som nu inte känner mig så peppad att ta itu med. Det fortsatte och som tur är så har han ännu inte hunnit avslöja någon riktig spoiler. De flesta böcker vi har pratat om är jag ganska ointresserad av eller så har jag redan läst dem i barnversion. Dagens spoilervarning var "Brott och straff" och "Therese Raquin". Det slutade med att jag - just innan han hann berätta slutet - låtsades gå ut på toaletten och stannade där i 10 minuter bara för att vara säker på att jag missade vad som sades. Jag har sett att "Anna Karenina" nämns i läroboken, så jag måste nog ta och hetsläsa den så att han inte hinner förstöra den också. (Nog för att jag vet vad som händer i slutet - men inte hur eller varför).

2. Igår fick jag en broschyr från Uppsala Universitet och nu är det bestämt. Jag tänker studera vid UU och nåde den som står i vägen. Jag är i fullkomligt högreutbildningsrus. Jag ser till och med fram emot att bo i studentkorridor. Det ni. Fast... vi får se hur länge det håller. Jag lovar, om vi får en broschyr från Umeå Universitet så kommer jag säkert bli helt euforisk även då. De flesta av mina vänner tänker läsa i Umeå, men jag har några som även funderar på Uppsala. Nog för att man inte ska välja efter sina vänner, men jag skulle sakna dem om jag lämnade dem helt.

3. Det finns några låtar som mina öron näst intill kräver att få lyssna på, men som jag inte kan få tag i (på grund av tekniska problem, hosthost). En låt är t.ex. We Used to Be Friends - The Dandy Warhols och en annan är Eyes - Rouge Wave och såklart så har inte någon av mina vänner någonsin hört talats om de låtarna, så jag har ingen chans att få dem därifrån. Vänner med skivsamlingar är vanligtvis räddningen i sådana här situationer. Man tycker ju att i alla fall någon borde ha en skiva med Losing My Religion - R.E.M? Plus var kan man få tag i Winter Rose - Firefox AK & Tiger Lou? Finns den med på en skiva? Internet?

4. Jag blir jättestressad av folk som laddar ner tv-serier. Nej, ännu värre. Jag blir jättestressad över att de alltid är en säsong före i USA. Jag vågar ju inte googla! Jag behövde en bild från "Heroes" till en sak, men jag vågade inte googla upp en ifall jag skulle bli spoilad. Ibland så avskyr jag nästan mina vänner. De laddar alla ner "Heroes", så de har nu sett halva säsong tre, och de kan inte ta någon hänsyn till att jag inte ser det utan måste typ sitta och diskutera det i matsalen så att jag måste hålla för öronen. Är det inte bättre att bara låta bli att diskutera det alls?

5. Jag har lovat flera gånger att det här ska bli en "VM"-fri zon, men det går inte. Jag håller ju på att avgifta mig, vilket har blandade resultat. Kuren är en blandning av rererepris av "Heroes" (första säsongen) och av mina favoritögonblick från "Gilmore Girls". Min hjärna kräver fortfarande mer Veronica, men jag har börjat kunna tänka på andra saker också. Som skolarbete... och böcker, fast det betyder inte att jag har kunnat släppa att tredje säsongen inte finns att köpa i Sverige - på okänd tid. Jag undrar om de har pirat-dvd-boxar i Thailand?
Jag skulle seriöst bli alkoholist/spelberoende jättelätt. Jag blir jämt besatt av saker. (De som har följt min blogg har tvingats genomleva en "Lord of the Rings"-period, en "Harry Potter"-period, en "Twilight"-period", en "Gilmore Girls"-period, "Heroes"-perioden och den nuvarande "Veronica Mars"-perioden).
Jag börjar nästan bli oroad. I natt så drömde jag att Logan Echolls var min pojkvän (you wish) och natten före det så drömde jag att jag var Veronica och att det var min engelskalärare som mördade Lilly Kane. Jag spenderade även hela vägen hem från skolan idag med att fantisera ihop scenarion där Logan fick rädda Veronica - och samtidigt nita sin far. Jag har väldigt våldsamma dagdrömmar. Jag skulle behöva kontakta ATSA (Anonymous Television Shows Addicts), om det finns en sådan förening.

Godnatt!

8 kommentarer:

Mini sa...

Var hälsad.
Ursäkta en gammal gubbe med skrivklåda, men jag kan inte låta bli att kommentera.
1. Att berätta slutet på böcker är ett oskick, man ska egentligen inte göra det. Undantag är när man studerar dem akademiskt.
Men att avslöja vem som är mördaren i en deckare är ett stort sabotage. Det förstör hela läsningen.
Dock finns det böcker som är så välskrivna att det inte gör någonting om man vet slutet. Resan är minst lika trevligt som målet.
2. Har bott, studerat och arbetat i Uppsala under åtta år. Det är en underbar stad. Dessutom är det mycket roligt att vara student i den.
Nackdelen är att det är knöligt att få tag i bostad och att det är ganska dyrt att leva i den. Är man dessutom bokfreak kan det bli farligt. På min tid fanns det minst fyra bokhandlare och elva antikvariart. Dessutom hade de bokbord längs Fyrisån på Lördagarna. Min boksamling fyrdubblades under mina år där.
4. Alla vill vara först, så att man kan sabotera för alla andra.
5. Ingår inte det beteéndet i begreppet tonåring (jag skrockar lite spydigt). Det är inte av fullständigt ondo att vara lite extrem. Tyvärr finns det en risk att man tappar det med åren. Så kör på tills det är dags att göra något annat.
Puh, det blev en del.
Jag hoppas att jag inte låter som en besserwisser, för det är inte min mening (även om jag är det). Det är bara det att en bra författare triggar mig att svara och du skriver mycket bra.
Ha det gott.

Anonym sa...

Varför har du sökt just till UU?

Anonym sa...

Så störande att han berättar hur det går! Usch, jag skulle inte våga gå på hans lektioner... det är ju en mardröm att få en bok spoilad.

Musiken borde gå att ladda ner... om du gör sånt? :P
Jag har själv Losing my religion på datorn och skulle nog gissa på att farsan har minst en av de andra. ^^

Anonym sa...

Usch, vilken sadist!! Säg till honom!!!
Haha, jag har också funderat på Uppsala. :)

Sarah sa...

Mini:
Du får mer än gärna kommentera. Det är bara trevligt att få kommentarer!

Att han avslöjar slutet på vissa böcker/pjäser kan jag ha överseende med. Det är ju nästan omöjligt att diskutera "Romeo och Juliet" utan att berätta vad som händer.

Jag har varit i Uppsala några gånger och det verkar vara en trevlig stad. Böckerna är en av anledningarna till att jag vill ner till storstäderna. Mitt största problem nu är hur jag ska kunna få plats med mina böcker.

Den dagen jag slutar leva mig in i böcker och filmer kommer vara ett tecken på att jag börjar gå utåt.

Linnea:
Jag har inte sökt dit än, men jag vill göra det. Det kanske egentligen är dumt att begränsa sig till bara två universitet, men de som lockar mest är just Uppsala - och Umeå då. Men efter att ha bott hela mitt liv i Norrland så skulle jag gärna vilja se någonting mer. Plus att Uppsala har flera av de utbildningar jag är intresserad av (bla. civilingenjörsutbildning i molekylärbiologi och juridik). Ett annat plus är att min morbror bor bara en timme därifrån och Stockholm är nära. Jag har ärvt en förkärlek för Stockholm av mamma, en förkärlek som gör att jag går runt och är euforisk varenda gång jag är där.

Snöfrid:
Jag ska försöka prata med honom. Om han inte vill sluta så kan han i alla fall varna mig så att jag kan gå ut.

Jag har sysslat med sådant, men min dator har världens konstigaste internet-anslutning (jag kan t.ex. inte vara inne på msn) som inte låter några andra program att ansluta. Jag har försökt fixa det flera gånger, men det går inte... så jag har gett upp.

Canillion:
Jag ska diskutera det med honom imorgon på svenskan.

Då kanske vi ses där :)

Olivia sa...

Min syster har nyligen börjat plugga i Uppsala, hon trivs bra. Hon går ett program som heter Mat och hälsa (tror jag), och läser mest kemi för tillfället.

USB sa...

Att hitta ett boende är jobbigt i hela Sverige, i Lund pågår just nu en hett debatt om ett ödehus som rivdes för att några hemlösa studenter bosatte sig där i brist på annat.

Att ha en i sin närhet som avslöjar allt, det är ett helvete. Även om jag ibland knappt kan säga något utan att spoila om en bra bok så måste man hålla sig i skinnet.

Sarah sa...

Olivia: Vad roligt!

USB: Jag förstår att det lätt blir bostadsbrist i större städer och studentstäder, men jag fattar inte hur det har kunnat bli det i kommunen som jag bor i. Seriöst, det bor inte ens 20 000 här och de pratar alltid om att det är så många som flyttar härifrån, men trots att de har byggt fyra nya våningshus de senaste tre åren så är det ändå näst intill omöjligt att få tag i en lägenhet. Den ekvationen går inte ihop.