02 november, 2008

Lovefilm

Jag har utnyttjat det där erbjudandet man fick från adlibris tidigare. En månads grattis film på lovefilm.se och sedan 100 kr rabatt på adlibris. Ingenting man säger nej till.

Jag har hunnit igenom hela 13 filmer under oktobermånad och det har blivit många sköna filmkvällar och minst lika många tårar. Jag har en förmåga att välja filmer med scener som får mig att gråta hinkvis - ofta utan att ens vara medveten om att filmen kan innehålla så sorgliga scener. Fast det är ju klart, direkt någon dör i en film så gråter jag - såvida det inte är the bad guy.

Jag har sett "Crouching Tiger, Hidden Dragon", "En geishas memoarer", "Marie Antoinette" & "Moulin Rouge!" (jag hade franskt tema), "Van Helsing" & "Bram Stoker's Dracula" (gissa tema?), "Batman Begins", "The Aviator", "Big Fish", "The Abduction Club", "Casanova", "En djävulsk romans" och "En ung Jane Austen".

Jag har fyllt i en liten "enkät" under tiden som jag har gått igenom alla filmerna, en enkät som jag tänkte dela med mig av.

Topp5 bland filmerna: "Batman Begins", "Big Fish", "Moulin Rouge", "En djävulsk romans" och "Marie Antoinette".

Nyupptäckt fangirlobjekt: Gary Oldman. Trots att jag avskyr hans Sirius (vilket inte är hans fel utan de som har gjort Harry Potter-filmernas). Varje gång som Jimmy Gordon dyker upp på tv-rutan så piper jag "Åh, Gordon!". Dock inte som i "Åh, Peter" utan mer som i "Åh, vad du är bra och godhjärtad, Gordon". Jag älskade även hans Dracula - trots en viss förändring från boken. På bubblarplats så har vi Ewan McGregor för hans prestationer i "Moulin Rouge" och "Big Fish". Han delar den platsen med Sebastian Valmont (Ryan Phillippe) från "En djävulsk romans".

Favorit bland de manliga karaktärerna: Den här frågan har gett mig gråa hår. Jag övervägde att ta bort den, men till slut så lyckades jag göra ett - eller några - val. Bruce Wayne (Christian Bale) eller James Gordon (Gary Oldman) från "Batman Begins" ligger bra till. Det gör även Edward Bloom (Ewan McGregor) från "Big Fish" eller tidigare nämnda Sebastian Valmont. Bubblare: Van Helsing (Hugh Jackman) från "Van Helsing".

Favorit bland de kvinnliga karaktärerna: Alltså, jag måste säga att Anna Valerious (Kate Beckinsale) från "Van Helsing" är lite av en favorit. Zigernarprinsessa + har ett svärd, och kan använda det = stor favorit. Jag har ju en svaghet från tjejer med svärd. Det är inte en slump att Éowyn är en av mina favoriter i "Sagan om ringen". Annars är Satine (Nicole Kidman) från "Moulin Rouge!" även favoriserad. Bubblare: Marie Antoinette (Kirsten Dunst).

Hjälte som gärna skulle få rädda mig: Tie mellan Van Helsing och Bruce Wayne.
Kick ass-hjältinna: Anna Valerious eller tjejerna i "Crouching Tiger, Hidden Dragon".
Bästa kärleksparet: Satine och Christian i "Moulin Rouge!". Bubblare blir Mina Murray och Dracula - som absolut inte ska vara kära om man följer boken.

Favorit Van Helsing: Det blir Gabriel Van Helsing från "Van Helsing". Han är det stora övertaget att bli porträtterad av Hugh Jackman, min favorit, och förresten så är Abraham Van Helsing så ändrad i "Bram Stoker's Dracula" att jag inte kunde tycka om honom.

Favorit Dracula: Gary Gary Gary! Trots att han antingen var hårig, gammal eller såg ut som en gammal fladdermus största delen av filmen.

Mest incest: Kathryn och Sebastian i "En djävulsk romans". Eller att Sienna Miller spelar Francesca Bruni i "Casanova" och Charlie Cox spelar hennes lillebror Giovanni Bruni, för att i nästa film, "Stardust", spela hennes beundrare som vill gifta sig med henne.

Största chock: När Richard Gilmore (Edward Hermann) dök upp i filmcensurkommittén i "The Aviator" eller när oompaloompen från "Kalle och Chokladfabriken" dök upp i "Big Fish".

Bästa inledning: "En djävulsk romans", helt klart! Hur kan man låta bli att älska en film som börjar med att spela en av mina favoritlåtar, Every You Every Me med Placebo?

Sorgligaste scen: Jag kom på att jag kan inte svara på den här frågan utan att förstöra slutet på flera filmer. Alla svar slutade i alla fall på "...när [insert passande namn] dör". En av de sorgligaste scenerna är i alla fall när Bruce Waynes föräldrar har dött och James Gordon försöker trösta den lilla killen.

3 kommentarer:

USB sa...

Yes, jag visste det inte kunde stämma med den olyckliga kärlekshistoria som målas upp, fast boken är kanske värre? Jaja, om två månader har jag nog svaret...

USB sa...

Oj vad jag är virrig, jag menade filmen Bram Stoker´s Dracula...

Anonym sa...

åh big fish är ju jättebra :)