24 november, 2008

Ropen skalla, bokenkäter till alla!

Den här enkäten har jag sett flera gånger på sista tiden, men det var först nu som jag fick tid att göra den. Jag har tagit den från Bokhora.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Ja du. Jag måste ta och tänka efter. Jag tror ändå att den värsta läsupplevelse jag har haft - det här året - är "En komikers uppväxt" av Jonas Gardell eller "Mamma sa att jag var sjuk" av Julie Gregory. Varför? Jo, för att det var väldigt BOATSigt och mörkt och skrämmande. Jag förstår inte varför jag överhuvudtaget valde att läsa dem när jag vet att jag ryggar tillbaka från allting som bara är nattsvart och psykiskt jobbigt, så som böcker där någon berättar om sin svåra barndom med psykiskt sjuka föräldrar. "En komikers uppväxt" är ju inte BOATS, men den påminner väldigt mycket om sådana böcker med sin stadiga utgång. Varje liten ljusskymt kvävs snart av en mörkare efterföljd. Mentalanteckning: Läs inga mer BOATS!

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det här är bland de svåraste frågorna som går att få. Jag tror ändå att den bok som har påverkat mig mest är "Bröderna Lejonhjärta". Det var den första bok jag läste och, eftersom jag är helt insnöad på psykologi efter att ha läst Psykologi A och Psykologi B, jag tror att det kan haft en inverkan på min boksmak senare i livet. Vilka böcker tycker jag mest om? Jo, de där huvudpersonerna ställer upp för varandra och skyddar varandra. Böcker som utspelar sig i fjärran världar - gärna med en armé som slåss för det som är rätt, ledd av en godhjärtad människa som bara vill ha en bättre värld. Undra vad Freud skulle gjort utav det?

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag tror faktiskt inte det. Jag har varit ganska bra på att undvika rysare på senaste tiden och Läslusens ungdomsrysare blev jag aldrig riktigt rädd för. Jo, det fanns en. Jag minns inte vad den hette, men den handlade om en tjej som satt barnvakt till en liten kille i hans familjs jättestora hus i skogen och sedan så tror jag att någon ringde dit och hotade henne... (Undra om "When a stranger calls" är baserad på den boken?). Den boken innehöll allting som man kan bli rädd för; en pojkvän liggandes död i en jacuzzi fylld med blod, ett övernaturligt barn, en sekt som helst vill offra barnvakten och hennes protegé till en hedisk gud, en obrukbar telefonlinje. Brr.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag kör med två olika system. Antingen så kollar jag sidnummret och memorerar det eller så tar jag närmsta papperslapp och sticker in den. Mitt favoritbokmärke är den lilla lappen med "Converse All Star" som hängde på mina grå Converse när jag köpte dem.

5. När brukar du läsa?
Det beror på. Just nu så blir det inte så mycket läsa eftersom jag är så fysiskt utmattad när jag kommer hem från skolan att det är ett under om jag klarar av att läsa från dataskärmen. Annars så brukar det bli när jag får tid; på kvällen, efter skolan, ibland på rasterna, vid matbordet.

6. Vad var den första bok du läste?
Den första "riktiga" boken jag läste var "Bröderna Lejonhjärta". Sedan hade jag läst ett antal bilderböcker innan det. Jag har ju tidigare sagt att jag lärde mig läsa sent, inte förrän den sista sommarmånaden innan första klass, men jag har börjat tvivla på det. Jag VET att jag inte kunde läsa undertiden jag gick på sexårsverksamheten - däremot lärde jag mig skriva när jag var fem år och satt och ljudade fram orden. Det blev lite fel ibland. Hj var t.ex. hej och häst stavades hst. Så jag är ganska så säker på att jag inte kunde läsa, men farmor påpekade häromdagen för mig att jag ju läste Bamse-tidningar som liten och visste vad de sa. Hade jag bara bra minne och kom ihåg vad mamma hade läst åt mig eller kunde jag faktiskt läsa vad Bamse sa, utan att det riktigt kopplade när jag läste andra böcker?

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket. Det är lättare - vilket är bra med tanke på mina handleder - billigare och tar mindre plats.

8. Vilken bok läser du nu?J
Jag läser "Candide" - obligatorisk skolbok - och "Lördag". Sedan så har jag "The Secret History" liggandes, men jag har lovat mig själv att jag ska komma ihåg varje detalj den här gången så att det inte blir som förra gången jag läste den och det slutade med att jag efter ett halvår hade glömt vad som ledde fram till slutet och vad som hände. Så 25 sidor in i boken bestämde jag mig denna gång för att avvakta och läsa den när min hjärna inte håller på att överkokas.

9. Och vilken sida är du på?
Jag är på sidan 20 i "Lördag" (påbörjade den för ca 5 minuter sedan) och jag tror att jag är på sidan 71 i "Candide".

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
NEEEJ! Jag blir helt till mig om ett hörn blir vikt, så jag skulle aldrig göra någonting som skulle kunna förstöra dem. Faktum är att min lillasyster och pappa är portade från min bokhylla för att de inte är nog försiktiga med böckerna. Hundöron är ett big no no i mitt rum.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Jag går mycket efter omslag när jag köper böcker som jag inte har hört talas om förut. Böcker med intressanta omslag har större chans att bli upplockade av mig, så jag kan missa riktiga guldkorn - om jag inte har läst om den tidigare - pga ett tråkigt omslag.

12. Sidantalet, då?
More is more. Förutom om det är en otroligt tråkig bok som du bara vill ska ta slut.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, dödsynd.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ska vi se... Jag kan bara vända på mig och få fram ett tiotal böcker som jag har läst minst fyra gånger. Hela "Harry Potter"-serien är väl inne på sin trehundrafemtioandra omläsning eller så... "Sagan om Belgarion" och "Sagan om Mallorea" har jag läst ungefär lika många gånger. Jag minns faktiskt en period under fyran och femman då jag inte läste någonting annat än Eddings, igen och igen och igen. (Information till Helena.: Det var under denna period som jag träffade dig för första gången, och jag minns att du frågade om jag hade läst några bra böcker på sista tiden och jag skämdes så över att ha läst samma serie de senaste sju månaderna att jag svarade "Nej".)

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, konstigt nog. Det verkar som att alla andra har haft minst en blånagel på tårna på grund av böcker, men jag går än så länge fri.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag klänger mig fast vid alla böcker. En del av böckerna jag äger vet jag att jag aldrig kommer att läsa, men ändå har jag kvar dem.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ibland. Fast isåfall så har jag på mitt pocketomslag... och det finns vissa böcker som absolut inte får följa med in i badrummet. Jag kan bli smått paranoid ibland och tro att bokkaraktärerna ser mig när jag sitter på toaletten.

18. Just det, läser du i badrummet?
Jag brukar ibland läsa i badkaret, men då är jag väldigt väldigt försiktig. Jag fyller alltid badkaret först, kliver i - men är noga att inte blöta armarna - och sedan så läser jag ut över kanten, med boken insvept i en handduk och lutad mot vår badrumspall.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Bloggen är min läsdagbok och utöver den så har jag en lista där jag skriver upp alla böcker jag har läst (plus antal sidor, genomsnitt sidor/dag varje månad/kvartal/år). Jag har dessutom långa önskelistor på adlibris som bara blir längre och längre, fast på senaste tiden så har jag faktiskt inte varit inloggad där på ett tag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, vad roligt att du också gjorde den! Och tänk att den spritt sig så mycket, helt sjukt! Jag hittade den nämligen på en ungersk bokblogg :DD