23 maj, 2009

Kulturfyran: Heliga böcker

Veckans kulturfyra handlar om heliga böcker, ett ganska okänt ämne då jag aldrig har läst Bibeln...

1. Har du läst Bibeln eller delar av den? Har du i så fall någon favoritdel?
Nej, jag har inte läst Bibeln i sin helhet. Eller... jag har läst Barnens Bibel och vi läste en jättetjock bibel med en mening på varje sida och en massa bilder på dagis, men det är allt. Eftersom jag inte har konfirmerat mig (pga. lathet) så har jag haft väldigt liten kontakt med Bibeln. Dock så har jag inledningen - på latin - liggandes i någon av högarna på mitt skrivbord. Det är ungefär så mycket kontakt jag har haft med Bibeln de senaste åren.

2. Har du läst något ur andra religioners skrifter?
Nej, inte vad jag kan komma ihåg. Jag har läst citat ur Koranen en gång. Fast det gills knappast.

3. Vad betyder religion för dig? Vad associerar du ordet religion med?
Jag associerar ordet religion med två saker - beroende på vilken sorts religionsdyrkan vi pratar om. Antingen så tänker jag på tro, en styrka som hjälper människor genom livet och hjälper dem att hantera svåra situationer och ger den trygghet, någonting att luta sig tillbaka mot... eller om det är tal om religiös fanatism så tänker jag på trångsynthet, kvinnonedtryck, bakåtsträvande, rättighetskränkande. Nu talar jag om "Harry Potter gör barnen till satanister" och "homosexuella är ohyra"-sorten. Religion är egentligen ett ganska farlig ämne, då folk kan vrida och vända på det tills de helt har förvrängt allting.

4. Finns det någon bok som för dig är så viktig som Bibeln är för kristna, eller som inspirerar dig i dina livsval?
Nej, egentligen inte. Det finns böcker som är viktiga för mig, men jag har ingen "Bibel" som jag konsulterar. Jag läser inte självhjälpsböcker, inte livsstilsböcker och inte böcker med råd.

Jag kan avsluta med att säga att jag tror - men jag vet inte varför eller på vad. Jag tror inte på Bibeln i sin helhet, för som naturvetare så är det närmast syndigt att inte tro på Darwinism. Jag vill tro. (I want to believe). Jag vet bara inte på vad.

1 kommentar:

Din vän sa...

Kul att du är naturvetare. Jag jobbar på Naturvetarna.