03 maj, 2009

Maj: Glad och solig vs. grå och deppig

Jag är lite bipolär för tillfället, lite manodepressiv. Ena minuten så är jag jätteglad och vill ingenting annat än att studsa omkring på blomfyllda ängar tillsammans med en massa vilda djur i äkta Disney-style och nästa minut så är jag less, tråkig, huvudvärkande sur och irriterad. Vädret är likadant. Ena dagen är det solsken och varmt, nästa är det grått, blåsigt och kyligt.
Så månadens mix innehåller någonting för alla tillfällen.

Det börjar positivt med underbara KT Tunstall, följt av lika positiva Caesars som sedan tidigare har We Got to Leave och Jerk It Out bland mina favoritlåtar. Detta är följt av The Pretender med Foo Fighters, en låt som jag inte har kunnat få ur huvudet sedan jag hörde den på en uppvisning för några veckor sedan, som ligger på sträcket mellan glada Sara och deppiga Sara. Egentligen så faller den nog under kategorin sura Sara.
Vi fortsätter med annars så upplyftande Marit Bergman, lite moll, som sjunger "there shouldn't be snow on the 10th of May", vilket verkligen stämmer - och håll i er - ibland så snöar det här i början av maj!

Lite The Hives, lite The Killers, perfekt vårmusik. Positivt, sprättigt utan att det blir för somrigt. Sedan går det över till moll med Within Temptation och en låt som också har byggt bo i min hjärna. Jag hörde den på Spotify, glömde bort vad den hette, men gick runt och spelade den på repeat i huvudet hela veckan innan jag till slut hittade den igen. Moll + Kvinna + Piano = Sara gillar. Sedan så blir vi uppåt igen, riktigt uppåt, presommaruppåt, med Sonny J och Lady Gaga... som är den enda "nya" MTV-artist som jag egentligen tycker om.

Listan avslutas med två låtar som redan nu går på repeat. The Diary of Jane går på repeat i två versioner, orginalet och den akustiska versionen (som jag tycker bättre om då den är lugnare och ja, akustisk) - på något sätt så påminner de mig om Angelus och Buffy. Det är ganska konstigt det där med hur man kopplar ihop saker. Pain påminner mig även den om Buffy, då den har varit med i tv-serien hur många gånger som helst under Dingoes Ate My Babys uppträdanden.

Uppdatering: Nu vet jag varför The Diary of Jane påminner mig om Angelus och Buffy! Jag har sett en video om dem på youtube där den låten var med.

Inga kommentarer: