06 oktober, 2008

Benigt

Jag har precis börjat läsa "Dejá Dead" av Kathy Reichs, ett fynd från skolbiblioteket. Ett stycke från boken fanns med i vår engelska bok och såklart så slutade det på värsta cliffhangersätt så jag var bara tvungen att ta reda på vad som händer sedan - plus att jag vill veta vad som hände före också.

Jag har hunnit ungefär 25 sidor så jag kan inte direkt säga att jag är insatt i fallet ännu, men medan jag läste så slog det mig hur mycket allting påminner om tv-serien "Bones". En serie som jag inte följer, men brukar se då och då om det inte är någonting annat på tv. Dr Temperance Brennan pysslar med ben, är rättsmedsexpert när det gäller skelett och sysslar i början av boken med att återuppbygga ett kranium. Väldigt "Bones"-aktigt.
Det var då jag började fundera. Vad heter egentligen hon som är huvudpersonen i "Bones"? Är det inte någonting på B? Hon kallas ju Bones av sina medarbetare, men det är ju inte hennes riktiga namn... Plötsligt så trillar poletten ner. Det är ju inte så konstigt att jag tycker att boken liknar "Bones". Den kvinnliga rättsmedicinaren i tv-serien heter ju... Dr Brennan.

Såklart så är ju serien baserad på böckerna, för det kan väl inte bara vara en slump att båda de kvinnliga läkarna heter samma sak och har samma rättstekniska inriktning?
Då är bara frågan; Var håller Booth hus?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas att Booth kommer snart för de är ett sånt fint "par" i serien. Eller så är han bara en figur som tv har hittat på för att de var tvungna att ha nån semi-kärlekshistoria på gång för tittarnas skull. Tråkigt i såfall.

Sarah sa...

Booth existerar visst inte i böckerna, dock så finns det en viss detective Ryan som verkar ha Booths roll i bokserien :)