31 oktober, 2008

Prov i böckernas tecken

Jag har precis suttit och gått igenom gamla prov och inlämningsuppgifter från högstadiet och jag har hittat ett och annat guldkorn. T.ex. ett grammatikprov i svenska där alla meningar som man ska ta ut satsdelar ifrån handlar om olika personer i klassen. Eller ett likadant prov där flera av meningarna innehåller referenser till Harry Potter eller "Lord of the Rings". En mening var "Frodo jagades av orcherna" och en annan "Nattbussen körs av en chaufför".
Provet avslutades med en lyckoönskning och ett "Hoppas att du är i bättre form efter det här provet än vad Harry var efter att ha åkt med Nattbussen" och en bild från filmen där Harry är pressad mot bussens fönsterruta. Varför gör inte min nuvarande svenskalärare sådana prov?

Jag hittade även ett engelskaprov som handlar om Stephen King. Provet börjar med att man ska läsa igenom små korta beskrivningar om några av hans böcker och sedan para ihop meningar med rätt bok. T.ex. "Staying awake day and night forces him to see terrible things happening aroud him" och "These people are unable to free themselves from the memories of their youth". Sedan så följer en massa frågor på den där textsnutten, några översättningsövningar och en skrivuppgift om vad som skrämmer en.

Mer prov med litteraturkopplingar åt folket!
(av någon anledning så kom jag att tänka på katlasoldaternas utrop när de terroriserar Törnrosdalen "All makt åt Tengil, vår befriare!")

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gott att se att det finns lärare som inte är rädd för populärlitteraturen. Av någon anledning så har allt för många lärare som jag stött på haft en mycket "högkulturell" boksmak.
Jag tror att lärarna kan vinna på att läsa det som är populärt bland eleverna, för att hitta beröringspunkter. Då är det kanske lättare att servera klassikerna för dem.

USB sa...

Vilka härliga prov! jag hade gärna tagit ett med frågor ur Harry Potter och Twilight...

Mini sa...

Så var det gjort, jag har läst igenom hela din blogg. Och det var ett roligt tidsfördriv.
Jag fachineras av att du orkar läsa så många böcker på engelska, blir till och med lite avundsjuk. Dessutom får jag drömma mig tillbaka till min egna bokslukat period, då man nästan kunde läsa sig igenom ett skolbibliotek, om det inte var för stort.
Tack för att du är den du är.
Mini, överliggaren.

Sarah sa...

Jag tror att hon läste ganska mycket nya böcker - främst ungdomsböcker - för hon hade alltid en massa boktips.

Jag är väldigt imponerad av att du har orkat läsa igenom hela bloggen! Ibland så försöker jag läsa igenom allting, men det slutar oftast med att jag lägger av någonstans bland alla juli-inlägg.