14 oktober, 2008

The Eyre Affair av Jasper Fforde

Hur kan man motstå en bok som till och med har en "Jane Eyre"-referens i titeln? Inte jag i alla fall... och bättre blir det. Jane Eyre figurerar till och med i boken! Tillsammans med Mr Rochester. Nu då? Kan ni fortfarande stå emot? Får vi se om det här gör susen; man får faktiskt följa med till Thornfield och se Janes och Mr Rochesters förhållande från insidan. Behind the scences at Thornfield Hall.

"The Eyre Affair" handlar dock inte om Jane Eyre, trots att hon har en ganska stor betydelse för handlingen. Nej, bokens hjältinna heter Thursday Next och är en föredetta Krim-veteran. För att ingen ska få fundera alltför mycket på vissa saker så kanske det är bäst med lite bakgrundsfakta. "The Eyre Affair" utspelar sig i England 1985, men inte i vårt England, utan i ett alternativt England där krimkriget ännu utkämpas, där tidsreser inte är omöjligt och där böcker värderas väldigt högt. Så högt att det faktiskt finns en speciell - men inte så uppskattad - polisstyrka enbart för brott mot böcker. Det är på denna avdelning, LiteraTecs, som vi finner Thursday Next, vår trettiofemåriga berättare. När Acheron Hades, en ökänd massmördare och storskurk med gåvor utöver det vanliga, men även Thursdays gamla collegelektor, återvänder till England efter en lång tid under jorden så skakas litteraturvärlden om rejält. Alla vet att Hades är kapabel till vad som helst, men när han med hjälp av en maskin tar sig in i "Jane Eyre" och kidnappare självast Jane från boken så inser poliskåren vad de står framför. LiteraTecs har ett hårt arbete framför sig, att få tillbaka Jane in i boken innan det är för sent.

I love, love, love. Det här är verkligen en bok för mig. Alternativt England där allt kan hända á la "Neverwhere". Böcker. Mr Rochester och Jane. En massa diskussioner om vem som verkligen skrev Shakespeares pjäser. Mums.
Jag tycker nästan att en bok eller film är bättre ju knasigare den är. Ta till "Neverwhere", som jag har läst tre gånger under loppet på ett år och verkligen älskar. Det är även en av anledningarna till att jag älskar Tim Burtons filmer. Ju konstigare och knasigare destu bättre för min del.

"The Eyre Affair" är fullpackad på händelser och det är sällan Thursday får en lugn stund. Det är underhållande när man läser boken och vill veta vad som kommer att hända, men jag undrar om jag kommer att minnas boken om någon månad. Det kanske blir som med Terry Pratchetts böcker. Jag har läst "Trollkarlens stav" hur många gånger som helst, men jag kan för allt i världen inte komma ihåg hur den slutade. Jag vet att Eskarina kommer till en skola, men sen är det blankt. Jag hoppas i alla fall att jag kommer komma ihåg "The Eyre Affair" en längre tid - annars är det ju bara att läsa om den.

I början så tyckte jag att Acheron Hades verkade vara den perfekta superskurken och ville inte att han skulle bli fångad. Jag ville se på vilket nytt häpnandsväckande sätt han kunde nästla sig ur en situation... men det höll inte länge. Så snart som Hades började fundera på att mörda Mr Darcy så svalnade mina känslor. Hades skulle dö.

Jag har alltid trott att andra boken om Thursday Next var "The First Among Sequels" eftersom det verkade logiskt, men jag upptäckte nyss att det visst är "Lost in a Good Book" som är näst på tur att bli inköpt. Varför är det två och en halv månad kvar till jag ens får tänka på att köpa en bok? Jag slår vad om hela min boksamling att "Lost in a Good Book" inte finns på biblioteket här...

11 kommentarer:

Anonym sa...

vad heter den på svenska?

Anonym sa...

Om du vill ha ännu en vriden bok, läs triologin Liftarens guide till galaxen som faktiskt är den enda triologin i världen som består av fem böcker.

Aidaho sa...

Aaaahhh *gnuggar händerna förtjust* visst är det så bra? Och bättre blir det! Jag köpte första delen i sv pocket ("var är jane eyre?" sen snubblade jag över fortsättningen i snyggt omslag på Uppsala English bookshop. Den tredje delen beställdes därifrån, i samma omslagsserie. När sequelsboken sedan kom från bokus, ve och fasa, bröt den omslagsserien. varför är man så nördig på det? Iaf så var jag till ueb i helgen och köpte första boken i ffordes andra serie....hehehe. Helgen är räddad!! Förresten ska andra boken ("lost in a good book") komma ut på svenska snart. :)

Anonym sa...

Japp, den svenska versionen ligger och väntar på mig hemma. Får se när jag orkar läsa den dock, med all superstress i mitt liv just nu. Energin går åt till att bara hålla vardagen uppe...

Sarah sa...

Anonym: Den heter "Var är Jane Eyre?" på svenska :)

Usb: Jag har tänkt läsa den jättelänge, men jag har aldrig kommit mig för. Jag har hört att de första tre böckerna är de bästa, stämmer det?

Aidaho: Jag har kollat runt lite på nätbokhandlarna och är lite besviken på att böckerna i "min" omslagsserie är 15-30 kr dyrare än de enfärgade omslagen med bara någon liten detalj. Jag vill gärna ha matchande komplett serie, men jag har inte hur mycket pengar som helst och de där 30 kronorna kan jag lika gärna få en annan bok för.

Nattkaja: Du får ta och läsa den senare när du har tid :)

Anonym sa...

Boktoka gillade också jättejättemycket. Så mycket att det är mitt alias i min läsecirkel.

Anonym sa...

Jag gjorde en spaning just idag om att det börjar dyka upp allt fler spinnoffs på klassiker. Vill du ha fler exempel på Austen-spinnoffer så kolla mitt inlägg med böckerna jag köpte i USA!

Anonym sa...

Japp, jag skulle nog tro att de tre första är de bästa. Men alla är bra, slutet i femman är bara lite likt Lian Hearn-katastrofen...

Dock är de läsvärda!

Olivia sa...

Jag tycker att fjärde boken, "Something rotten" är bäst. Den är hysterisk med alla Shakespearekloner!

Sarah sa...

Boktoka: Jag tycker att titeln är jätterolig - dels eftersom den hänvisar till "Jane Eyre" och dels eftersom den rimmar :)

Full bokhylla: Jag älskar Austen och får nog ta mig en titta på alla dessa spin-offer.

Usb: Huh, Lian Hearn-katastrofen kommer ta lång tid att komma över. Är det möjligt att bara läsa de första böckerna och strunta i att läsa de sista?

Olivia: En bok med en massa Shakespeares? Det låter som en bok i min smak!

Anonym sa...

Jag tycker nog att den tredje boken, "The Well of Lost Plots", är den vassaste. Fforde beskriver helt underbart hur böcker är uppbyggda, dvs verkligen bokstavligen talat: hur böckerna byggs upp inifrån själva boken - och författaren är bara ett bihang till processen.

Annars tycker jag att Ffordes bästa intrig finns i hans andra bokserie, i boken med titeln "The Big Over Easy". Dessa böcker utgår ifrån olika sagofigurer och barnkammarrim, och i just den här boken utreds Humpty Dumptys dödsfall.

/Mattias B