19 oktober, 2008

Mail

Under veckan som har gått så har jag fått tre mail till min bloggepost som inte varit meddelanden om att jag har fått en till kommentar. Varje gång någon tar sig tid att skriva ett ner några rader och skicka till mig så värmer det lite extra i hjärtat. Eftersom bloggeposten annars brukar få ungefär ett "privat" mail per kvartal, så var det här en guldvecka.

Det första mailet var från en kille som ramlat in på min blogg och upptäckt att jag tycker om "Sookie Stackhouse series" och bara ville upplysa mig om att "True Blood" snart börjar på Canal + så att jag inte skulle missa det. Det borde finnas fler sådana människor här i världen.

Idag så upptäckte jag att jag även har fått en inbjudan till releasepartyt för boken "Anasarka" av Marcel Aponno, och även om jag absolut inte kan gå så är det ändå trevligt. Visst känner man sig lite speciell när man får ett sådant mail? Att folk faktiskt vet att min blogg finns här.
(Och det är ett dessutom ett väldigt smart sätt att öka försäljningssiffrorna. Jag tror inte att jag ens skulle ha ägnat boken en tanke förut - svenska medicinska thrillers är ju inte min genre - men nu har jag blivit nyfiken och kommer med 99,9 % säkerhet läsa boken någongång i framtiden.)

Det där var två av tre mail och hur glad jag än blir om folk skriver till mig så vill jag hellre att ni struntar i det än skriver ett liknande mail som veckans tredje korrespondent. Det tredje mailet var från en "någon" som kallade sig Litteratur Polisen och som hade lite kritik att ge till mig. Jag har ingenting emot att bli lite rättad, men om man ska rätta någon så innebär det att kritiken ska vara konstruktiv. Man måste ge tips på vad som ska ändras och inte bara klaga.

"Om jag var du så skulle jag genast sluta skriva och lämna det till vuxna människor med förmågan att forma åsikter som folk vill lyssna på. Vuxna människor som läser riktiga böcker och har vett nog att uppskatta en av Sveriges främste författare genom tiderna, Pär Lagerkvist som du finner så tråkig. Lilla vän, det bevisar bara hur outvecklad och olitterär du är."

Jag lovade mig själv att jag inte skulle lägga in något av det här på bloggen, och jag lovade mig själv att jag skulle ignorera det helt och inte försvara mig, men det gick inte. Jag kan inte göra det. Jag är inte en sådan person som bara kan låta oförtjänt kritik rinna av mig.
Orsaken till att jag har den här bloggen är inte för att ge ut boktips (men det är ju alltid ett plus om någon hittar en bok som intresserar dem) eller försöka säga vad som är bra eller dåligt. Den främsta anledningen till att jag skriver det här är för att jag tycker att det är roligt och jag vill komma ihåg vad jag tyckte om böckerna jag har läst. Sedan så läser jag helt andra böcker än de flesta av mina vänner, vilket leder till att jag inte har någon att diskutera dem med. Då är det mycket behändigare att skriva ett inlägg här och kanske få en liten kommentar av någon som har läst samma bok som kan säga vad de tyckte om den eller ge tips på liknande böcker.
Och jag struntar om Pär Lagerkvist så har fått varenda bokpris som finns. Jag tycker ändå inte om "Dvärgen", men med det menar jag inte att Pär Lagerkvist är en dålig författare - jag tror inte ens jag nämnde ordet dålig i hela recensionen. Orsaken till att jag inte tyckte om "Dvärgen" var att jag och berättaren - alltså dvärgen himself - var så otroligt olika att jag till slut inte orkade bry mig och bara stängde av.

"Till och med en mellanstadieelev kan konstruera bättre meningar än dig."

Det tror jag säkert och jag har flera gånger sagt till mig själv att jag ska börja korrekturläsa mina inlägg och ändra felen, men det blir aldrig till att jag gör det. Inte ens i efterhand så ändrar jag om någonting har blivit fel. Det kanske är någonting att ta till sig.

"Jag tänker då inte besöka din blogg igen och jag hoppas att andra tar sitt förnuft till fånga och ägnar sin tid åt vettigare bloggar och att du slutar läsa denna skräplitteratur och blir vuxen."

Här har jag lust att skriva "trevligt att slippa dig", men det kanske inte är de mognaste man kan säga. Fast... jag är ju trots allt inte mer än en väldigt omogen 16-åring så... Jag tänker fortsätta läsa min "skräplitteratur" och ha ett bra liv. Adjö.

(I efterhand insåg att det här urartat till något som liknar ett "tyck synd om mig"-inlägg. Det är det inte. Det är bara en förfrågan om till de som inte tycker om min blogg att inte berätta det för mig.)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, skit i det där tredje mejlet. Även om jag gillar Pär Lagerkvist så betyder inte det att jag måste uppfostra alla andra till att tycka likadant, sånt är bara löjligt. Skriv som du skriver och tyck som du vill.

Cia sa...

Frågan är vem det egentligen är som är omogen i den här frågan...

Anonym sa...

Kunde inte låta bli att skratta åt den här meningen i mailet från Litteraturpolisen (som för övrigt borde skaffa sig ett liv):

"Till och med en mellanstadieelev kan konstruera bättre meningar än dig."

Än DU heter det väl ändå, om man ska vara korrekt? Det är så underbart komiskt med självutnämnda språk- och litteraturpoliser som själva begår de misstag de spottar på. :)

Kritik är aldrig kul att få, inte ens när den är totalt obefogad och onyanserad, men jag hoppas att du inte tar åt dig alltför mycket. Lättare sagt än gjort i och för sig - tro mig, jag vet...

Tänk på det så här: om du kan få någon att bli så upprörd att han eller hon sätter sig ner och skriver ett mail måste du ha gjort något rätt. Medelmåttiga tråkmånsar berör inte och genererar således inte mail från litteraturpoliser. Ta det som en komplimang!

Anonym sa...

Han, för jag tror att det är en han! Det känns så. Det kanske är magkänslan (som fick mig att faktiskt köpa Stolthet och fördom! XD), måste ju ha tagit sig tid och läst dina "flickaktigt sexuella" inlägg eftersom han har hittat Per Lagerkvist-recensionen, det var väl ganska längesedan du la ut den? XD

Skriv ett kärleksbrev! Och dregla lite flickaktigt sexuellt! (Jag tycker det är så himla kul! XD)

Aidaho sa...

Suck. Strunta i det där, det verkar som personen ifråga hade ett behov av att sparka åt nåt håll, tyvärr hamnade du i vägen. Bloggar brukar för det mesta handla om att få uttrycka sina åsikter och tankar. Fortsätt blogga, det ger guldkant på vardagen, både för den skriver och den som läser. Själv besöker jag din blogg dagligen, just för att läsa DINA tankar och åsikter. Inte litteraturpolisens..

Anonym sa...

Jag håller helt med alla föregående talare, skit fullständigt i den där trångsynta människans åsikter. En blogg är personlig, den skall ha personliga åsikter och det är inte frågan om en tävling i vem som kan vara mest litterärt djuplodande och pretto. Vill man vara det så är ju det ok, men vill man inte det så är det precis lika ok!

Och som Helena så fint påpekade, det heter "än DU" och inget annat!

Du har mitt fullständiga stöd och skulle denna Litteraturpolis någonsin skriva ett mail till mig så skulle han/hon minsann få veta att han/hon levde.

Länge leve åsiktsfriheten och friheten att läsa vilka böcker man vill!

Sarah sa...

Snowflake: Exakt, hur tråkigt skulle det inte vara om alla tyckte likadant?

Cia: Det undrar jag också. Jag skulle i alla fall aldrig komma på tanken på att skicka ett sådant mail till någon. Det är nästan lite högstadiefeeling över det hela. Det var i den åldern som folk gjorde "anonyma" användare på Lunarstorm och liknande sidor enbart för att skriva "du är fet" till klasskamrater.

Helena: Undra om denna polis har hört talas om uttrycket "Kasta inte sten i glashus".

Sandra: Den där delen om det flickaktiga sexuella dreglande lämnade jag ut. Jag censurerade mailet för den delen stämde ju nästan. Det har blivit lite väl mycket dreglande ;)
Det är precis den delen i mailet som får mig att se det som ett enda stort skämt istället för att ta åt mig allting som jag annars alltid gör. Den här gången så blev jag bara irriterad.

Aidaho: Jag tycker att Litteraturpolisen kan ta och skaffa en egen blogg om h*n vill ha ut sina åsikter.

Nattkaja: Jag skulle aldrig orka vara djup och pretto hela tiden. Tänk vad tråkigt det skulle vara att hela tiden behöva tänka så mycket. Det kanske bara är jag som har förutfattade meningar, men jag ser pretentiöst som något väldigt... spänt.

Jag tänkte först svara på Litteraturpolisens mail, men jag orkar inte. Varför ska jag lägga ner mer tid på en människa som ändå inte verkar bry sig om mina åsikter. Fast jag hade velat fråga varför h*n anser att jag ska behöva vara någonting som jag inte är för att vara "godkänd"?


Ett TACK till alla som er som tycker att min blogg är bra som den är.

Anonym sa...

Men herregud, den där människan lät ju mer omogen än ett dagisbarn! Snacka om att ha problem...
Nä men, jag gillar iaf din blogg och tänker fortsätta läsa alla dina inlägg lika nyfiket som alltid! :) Tycker om ditt sätt att formulera dig och dina bokåsikter.

Anonym sa...

Fy fan, vilken jävel! Hatar när folk skall komma och tracka ner på en bara för att man till ex inte tyckt att en den och den boken är ett mästerverk som anses vara ett mästerverk eller för att man inte läser "rätt litteratur". Visst finns det skillnad på litteratur och litteratur men om man får mer ut av det ena än det andra, så skall man absolut läsa det man tycker om och inte något som andra anser vara lämpligt. Usch, nu blir jag själv sur på den där uppblåsta "litteraturpolisen". Måste vara en jävligt mogen "vuxen människa!!" som kommer med en massa nedsättande kritik till en ungdom. Menar han (antar att det är en han, smått diskriminerande kanske?) att en tonåring skall ägna sig åt Proust, Dostojevskij, Tolstoj o.dyl. hela tiden? Alla åldersgrupper har ju sina intressen... och vad har han egentligen för rätt att säga till dig vad du ska skriva/läsa?
Nå, jag ska sluta innan jag hetsar upp mig alltför mycket.

Anonym sa...

Precis som Aidaho kommer jag varje dag till din blogg för att läsa dina tankar. Jag tar tips, ser fel jag skulle missat innan och får ett bra humör av att läsa din blogg, sluta aldrig skriva!

Sarah sa...

Snöfrid: Tack, jag ska fortsätta precis som vanligt :)

Canillion: Precis! Jag skulle aldrig orka läsa "tung" litteratur under skolåret. Det är ett under att jag egentligen tar mig igenom vissa böcker. Jag har inte vågat ge mig på Tolstoy ("Anna Karenina" står faktiskt i min bokhylla) än, eftersom jag vet att jag inte är tillräckligt klar i huvudet för att läsa den just nu. Det är svårt att koncentrera sig på böcker som kräver eftertanke eller koncentration när man samtidigt har hela metanserien och alla möjliga ämnesklasser och formler och spanska verbböjningar som snurrar runt i huvudet.

USB: Jag har absolut inga planer på att sluta skriva, så du kan vara lugn :) Tack för komplimangen.

Anonym sa...

Det är så tråkigt när vissa inte kan låta bli att vara elaka. Jag undrar vad som driver en till att skriva en kommentar bara för att vara elak. Det är väl bara att klicka sig vidare och aldrig komma tillbaka om man inte gillar det innehållet?

Men jag har också fått höra att jag är pinsam och borde korrläsa bättre. Det har jag inte smält ännu. Och det är så onödigt.

Så det är viktigt tycker jag att vi hjälps åt att hålla kommentarerna trevliga. Visst kan man påpeka varandras misstag men man kan göra det utan att vara elak. Man kan göra det som en hjälp.

Jisses vilken morsa jag låter som nu. Men så är jag ju också en tant på 33. ;-)

(och helt onödigt men jag tror att språkvetarna numera menar att både dig och du är rätt, det beror på vilken grammatisk innebörd man lägger in i det. Men be mig inte utveckla.)

Maud/En bok om dagen sa...

Det där tredje mejlet var bland det mest patetiska jag någonsin läst. Du är en osedvanligt välformulerad sjuttonåring och om du skulle råka göra någon språklig groda någon gång - vad spelar det för roll? Dina tankar och åsikter är helt klart intressanta och väl värda att sättas på pränt.

Instämmer med de andra här: Skit högaktningsfullt i det där mejlet.

Mini sa...

Lite pep-talk.
Skit i vad litteraturpolisen tycker, det är inte du som gjort fel.
Du berättar redan i din presentation vem du är och vad du läser. Och för att vara en älskare av "ful litteratur" så tycker jag att du har en härlig bredd på din läsning.
Du tycker om att läsa och det har ingen rätt att ta i från dig.
Du tycker om att skriva om det du har läst och det gör du bra.
Så jag ber dig, bli inte en fin-litterär läsare, bara för att någon avundsjuk omogen så kallad vuxen kräver det av dig.
Och kom ihåg, litteraturpoliser verkar inte ha det så roligt i livet.
Läs, skriv och njut.