07 oktober, 2008

Kulturfyran: Första....

Nu är det dags för Kulturfyran igen och jag ska försöka att korta ner mina svar. Fast... Vi får se hur de kommer att gå. Jag är ju inte direkt känd för att vara fåordig och kunna hålla mig kort.

1. Vilken var den första bok du läste?
Den första boken jag läste är officiellt "Bröderna Lejonhjärta", men om man även ska räkna barnböcker á la bilder och litelite text så hette den "[Insert passande killnamn] vill ha en syster". Jag satt uppe i mitt rum en lördagkväll och bläddrade i den boken för att plötsligt upptäcka att jag faktiskt förstod de små krumelurerna på kanten. Det var någongång vid ett jullovet eller sportlovet i sexårs, men jag minns precis hur det var. Hur jag sprang ner till mamma och pappa och läste högt, hur jag ringde till mormor och morfar (som satt och spelade bingolotto) och läste boken till dem med. Jag borde gå till biblioteket och leta upp den boken.

2. Vilken är den första film du minns att du sett?
Jag har några diffusa minnen av filmer som jag har sett som liten, men jag vet inte den kronologiska ordningen. En film som jag vet att jag älskade som liten var Disneys "Aladdin" för vi filmade mina första fem år och den är på i bakgrunden flera gånger när min syster var liten och de diskret försökte filma henne utan att jag - linslusen nummer ett - märkte det. Då var jag kring 2,5 år, så det är nog den första film jag vet att jag har sett. Den första film som jag däremot kommer ihåg att jag har sett är "Aristocats". Den såg jag på bio just efter att jag fyllt tre år.

3. Vilken bok vill du rekommendera föräldrar att läsa som första boken de läser för ett litet barn?
Jag kommer helt klart börja läsa för mina barn innan de ens är nog stora att förstå att någon läser för dem och då är det inte så viktigt vad man läser. Jag skulle nog rekommendera böcker som barnen kan "vara" med och läsa. Böcker med bra bilder och bra texter. När jag läser för min kusin (2,5 år) så sitter vi dels och diskuterar vad som händer på bilderna och dels så lyssnar han på vad jag läser. Det är så roligt att se att han faktiskt förstår vad jag säger för om jag frågar någonting så kan han svara på det. Om vi läser en kort saga om t.ex. Nalle Puh (som är hans favorit) i Disney-format och så frågar jag "Vad tycker Nalle Puh om?" så svarar han utan att behöva tänka "Håning".

4. Vilket var det första tv-program du minns att du sett?
Som så många andra svenskar: Björnes magasin. Jag blir helt nostalgisk bara av att höra signaturmelodin. Jag skulle antagligen kunna sjunga den just nu. Min favorit av alla Björnes gäster var Eva. Vem var din?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min favoritgäst hos Björne var alltid Robert! Rolig som alltid. :)

Sarah sa...

Ja, Robert var också bra :)

Sarah sa...

Ja, Robert var också bra :)

Sarah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.