27 oktober, 2008

Tv-serier, tv-serier, tv-serier

Mina vänner känner mig bättre än mina föräldrar. Det är sant. För medan min syster och min mamma köpte tavlor och "konstverk" till mitt rum - som i och för sig var väldigt fina - så slog mina vänner ihop sina pengar och köpte mig ett presentkort på Ginza. Det ni. Kan ni komma på en mer perfekt present? Inte nog med det. I kortet jag fick av dem så uppmanade de mig att unna mig själv en ny tv-serie. Det är äkta vänskap, det.

Det skulle varit den perfekta presenten om det inte hade varit för en sak... Jag vet inte vad jag ska köpa. Det är inte det att det inte finns någon tv-serie jag vill ha (om det vore så väl), utan det finns för många tv-serier. Jag kan inte välja. Sedan jag fick presentkortet i fredags så har jag suttit och övervägt olika serier. Jag har jämfört priserna på Ginza med de på CDON (så jag vet vilka serier som är smartast att köpa från Ginza) och räknat ut hur mycket en komplett serie skulle kosta genom att plusa ihop de billigaste priserna på alla säsonger. Jag har gjort listor över för- och nackdelar i sann Rory Gilmore-anda. Jag har gjort precis allting man kan göra, men ändå så har jag för många alternativ.

Först och främst så har vi "Ally McBeal". När jag var liten så brukade jag och mamma sitta och se på det och jag älskade det. Plus att om jag köper en säsong, så kanske jag kan lura mamma att köpa de andra. En bra sak med "Ally McBeal" är att det är en serie som jag kan se på nätterna då jag inte kan sova. Vad kan skrämma mig i "Ally McBeal"? Den dansande bebisen?
Dock så finns bara de tre första säsongerna att köpa i Sverige. CDON hade förut de tre sista säsongerna på engelska, men de säljer visst inte dem längre.

Alternativ nummer två är "Buffy the Vampire Slayer" (jag ogillar starkt ordet vampire slayer). Jag saknar Buffy. När jag gick på högstadiet så var det alltid Buffy på eftermiddagarna på femman, så direkt jag kom hem så gick jag och la mig i soffan och vilade till Buffy inom det var dags för träning eller läxor. Enda nackdelen som jag kan komma på med Buffy-serien är att det INTE är en bra nattserie... fast vem säger att jag måste se på den sent på nätterna?

Alternativ nummer tre är "Bones". Jag har aldrig följt "Bones", men jag tycker ändå om serien och efter att ha läst "Déjà Dead" så drabbades jag av en stark längtan efter lite forensic science. Liksom Buffy så är det väl inte direkt den bästa serien man kan se på nätterna, men ändå. Dock så är jag lite osäker. Tänk om jag köper och inte tycker om? Tänk om Brennan och Booth är bäst i små doser?

En serie som jag lutar lite extra mot är "Förhäxad". Ännu en gammal "efter skolan"-goding. Ett stort plus med "Förhäxad" är att alla åtta säsonger bara kostar 999 kr tillsammans om man köper dem i en magic box (jämför med "Sex and the City" skolådan). "Förhäxad" är nostalgi för mig. Min favoritsyster var alltid Piper, vilken var er?

Alternativ nummer fem är "House M.D". Av alla sjukhusserier så är nog "House M.D" min favorit (eller möjligtvis "Grey's Anatomy", men jag har börjat bli så irriterad på att Derek och Meredith aldrig kan bestämma sig. De tidigare säsongerna var mycket bättre). Fast jag tror inte att jag orkar köpa den från Ginza då första och andra säsongen är 300 kr billigare på CDON.

Sedan så har vi "Prison Break". Alla mina vänner ser på "Prison Break" och är förälskade i Wentworth Miller, så de skulle nog bli väldigt glada om jag också började se på den. Fast... Ska jag våga chansa och köpa en serie jag aldrig har sett ett enda avsnitt av?

Alternativ nummer sju, som inte är en tv-serie och inte heller ett riktigt alternativ, är "Sagan om ringen" - the extended version. Jag lovar, om jag lägger mitt presentkort på att köpa "Lord of the Rings"-filmerna i extended version så kommer nog både mamma och vännerna som gav mig det här presentkortet att slå ihjäl mig. De kommer absolut inte att bli glada... men jag kan ändå inte låta bli att överväga det.
En annan serie som jag länge har velat se är "Six Feet Under". Men det är samma problem som med "Prison Break"; tänk om jag inte gillar den, trots all bra kritik serien har fått. Jag är jättenyfiken på "Six Feet Under", men osäker på om serien verkligen är så bra som alla tidningar säger. Är den det?

Sist, men inte minst, så har vi "Veronica Mars". Jag har inte sett ett enda avsnitt av "Veronica Mars" heller, eller vänta, jag har sett ett halvt avsnitt en gång. Ändå så tror jag att det här är en serie som jag kommer att tycka om. En stor nackdel är bara att alla säsonger är så otroligt dyra (499 kr/st) så två säsonger av "Veronica Mars" kostar ungefär lika mycket som alla åtta säsongerna av "Förhäxad". (Jag vet inte om det räknas som en nackdel, men jag kommer nog ha väldigt svårt att se Kristen Bell som Veronica Mars då jag redan har henne inpräntad i huvudet som Elle Bishop).

Eftersom jag har så svårt att bestämma mig så har jag gjort en liten enkät här bredvid. Vilken tv-serie tycker du är smartast att köpa? Vilken är mest värd att lägga ner pengar på enligt dig? Eller finns det någon annan serie du vill tipsa om?
Jag behöver lite guidning i tv-djungeln så att jag inte gör ett felköp. Fast risken finns att jag lägger ner en hel del pengar och storshoppar flera serier.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om min röst registrerades men jag röstar i alla fall på PB!!! Åh, det är så bra!! :D:D:D

Sarah sa...

Jag gissade att den rösten var ifrån dig innan jag såg den här kommentaren ^^

USB sa...

Jag röstar på Förhäxad, men jag ska egentligen inte anlitas som smakråd i dessa frågor. Du, jag har skaffat en egen blogg nu, men ta inte illa upp om mitt namn är väldigt nära ditt.

Anonym sa...

Får jag vara jobbig och föreslå att du överväger ytterligare en: Dexter! Så bra!!!

USB sa...

Ja, Dexter är också ganska bra...

Sarah sa...

Usb: Varför skulle du inte passa som det?
Jag tar absolut inte illa upp. Det är ganska stor skillnad på boktok och bokmal och eftersom du inte bara tänker, utan har åsikter också så blir det ju en stor skillnad på namnet :)

Full bokhylla: Nu överväger jag honom också. Det blir bara svårare och svårare att välja!

Anonym sa...

Var hälsad.
Du har lyckats med att pricka in flera av mina favoritserier. Dock erkänner jag att jag är svag för Bones och Dexter. Det är väl den lille dektektiven inom mig som tyker om att roa sig.
Annars har jag missbrukat CSI ganska hårt de senaste åren.
Se där, lite tankar från en inte riktigt fullvuxen gubbe.
Ha det gott.
Mini.

Anonym sa...

Veronica Mars eller Buffy får min röst, men jag håller med om att Dexter är fab. Och för att komplicera saker ytterligare så tror jag att du skulle gilla Supernatural. GG-Dean goes skräck, och i säsong tre (tror jag) besöker de inspelningsplatsen för Gilmore Girls som en liten flirt till alla geeks!

Sarah sa...

Det är nästan värt att se tre säsong av en tv-serie bara för att få se lite GG-omgivningar igen. Har inte Supernatural gått på ettan tidigare?