22 oktober, 2008

Kulturfyran: Vampyrer och skräckfilm

Okej, första frågan i veckans kulturfyra är skräddarsydd för mig. Jag skulle kunna skriva en essä om vad jag tycker om vampyrer - jag kan dock inte lova att den skulle bli särskilt sammanhängande eftersom jag alltid tappar tråden när jag pratar om någonting som ligger mig varmt om hjärtat.

Om jag vinner så vill jag helst ha boken.

1. Vampyrfilmen har premiär på fredag. Vad tycker du om vampyrer?
Om min blogg hade tillåtit det så skulle jag ha gjort ett fjortishjärta, men eftersom det bara blir en massa problem med html-koderna när jag gör ett så avstår jag. Jag ska hålla mig kort:
Vampyrer är bäst, ingen protest. Annars så kan ni läsa här. (Jag tror faktiskt att jag ska ta och beställa en t-shirt med Lestat-tryck).

2. Vilken skräckfigur tycker du är hemskast eller mest skrämmande?
Jag vet inte om hon räknas som skräckfigur, men "The Ring"-tjejen gör mig skräckslagen. Jag är rädd för brunnar, tv-apparater, omärkta videoband, myrornas krig, mörkhåriga ungar i vita klänningar - och det lite lustiga i min situation är att jag inte ens har sett filmen. Eller... Jag har "sett" (alltså suttit bakom en kudde och hållt för öronen) första 20 minuterna av första filmen och första halvtimmen av andra filmen så jag har inte ens sett en scen som kunde ha skrämt mig.

3. Vilken är din värsta skräckupplevelse?
Ah. Jag råkades sätta en hårdbrödbit i halsen en gång (för fyra veckor sedan) och fick inte upp den förrän just innan luften tog slut. Räknas det? Jag lyckas alltid förtränga allt skrämmande som har hänt mig.

4. Vilken är den bästa skräckfilmen eller thrillern eller rysaren?
Finns det bra skräckfilmer? Det finns det säkert, men eftersom jag undviker just de genrerna så gott det går så har jag inte så mycket att välja ifrån. Nästan alla "rysare" jag har sett har innehållt vampyrer och därför blivit placerade i fel genre. Jag äger faktiskt en film som är märkt "rysare", nämligen "Queen of the Damned" som är hemsk. Hemskt omgjord i sådana fall. Det kanske är därför den är märkt rysare, för att den skrämmer Anne Rice-fansen. Om jag ska ge ett seriöst svar så säger jag "My Little Eye" för det är den enda skräckfilm jag har sett helt utan att hålla för ögonen och jag får än idag rysningar och blir obekväm bara jag tänker på den.

2 kommentarer:

Din vän sa...

Hej, nu är en ny kulturfyra uta och du vann ett pris i förra veckans:
http://kulturbloggen.com/?p=3525

hälsningar
Kulturbloggen

Sarah sa...

Tack så mycket! :)