11 oktober, 2008

Let's talk about vampires

Enligt dagens lokaltidning så är vampyrer höstens största trend, vilket redan har börjat märkas. På min födelsedag så har "Låt den rätte komma in" biopremiär och knappt en månad senare så kommer "Twilight"-filmen till Sverige. Dessutom så har ännu en svensk vampyrfilm premiär i höst. "True Blood" kommer snart till en tv-apparat nära dig och jag hörde det viskas om att det ska bli repriser av "Buffy the Vampire Slayer" på tv, något jag inte vet om det stämmer, men ser fram emot.

Tidningsartikeln jag läste var dock en modeartikel. För att vara riktigt "rätt" i höst så ska man hämta inspiration från vampyrerna. Spetsar, mörkt läppstift, skarpa svarta linjer, stort hår. Hur mycket jag än älskar vampyrer så vill jag ändå inte se dem strömma in på modesidorna också...

Nu tänkte jag en gång för alla försöka förklara vampyrernas storhet och hoppfullsvist värva några nya fangbangers. Vad är det som gör vampyrerna så överlägsna alla andra mystiska varelser - och så populära?
Därför att vampyrer är awesome. Vampyrer har en mystik som få andra kan leva upp till. Dessa odödliga skönheter som är fastfrusna i sin ungdoms glans. Som har en massa trick att ta till för att undkomma sina fiender och för att överrumpla sina offer. Oavsett om det är styrka som skulle göra Pippi grön av avund eller förmågan att förvandla sig till en fladdermus så är det säkert; det finns inte många hinder som en vampyr inte klarar av. Samtidigt som allt detta så finns det något väldigt sensuellt över vampyrerna. Deras blodtörst gör dem till litteraturens bad boys (eller girls) och fastän de inte alltid är goda så kan jag inte låta bli att känna mig lockad av dem. Skulle det egentligen vara så hemskt att få ett litet vampyrbett?
Från "Dracula" och "Carmilla" via "The Vampire Chronicles" till nyare serier såsom"Twilight" och "Sookie Stackhouse series" - vampyrerna är här för att stanna.

(PS. Jag hittade precis en t-shirt som jag bara måste ha. Vem vill inte ha en t-shirt med Lestat-tryck?)

7 kommentarer:

Cia sa...

Jag läser Twilight nu. Det är helt otroligt vad fängslad jag är. Det är evigheter sen någon bok var lika fascinerande! Jag måste nog hänga på vampyrtrenden jag med, men jag tror jag hoppar modedelen :)

Anonym sa...

Jag har blivit i det närmaste besatt av vampyrer, men tyvärr har alla andra också blivit det. Jag längtar tills hysterin lägger sig så man kan bli fascinerad i lugn och ro...

Sarah sa...

Jag förstår precis vad du pratar om. Man blir nästan lite beroende.
Jag hänger inte heller med på modedelen, det känns lite overkill för mig :)

Sarah sa...

Fastän hysterin för med sig att det blir lättare att få tag i vampyrböcker/filmer/serier så börjar jag också nästan längta tills det lugnar ner sig lite.

Nu när det i var och varannan tidning står att "vampyrer är höstens trend etc. etc." så tar det lite udden av det roliga. Jag börjar nästan förstå de stackars "Lord of the Rings"-fanatikerna som blev jättesura då filmerna kom och det plötsligt blev en hyp. Plötsligt så är det inte min lilla besatthet, utan någonting som är på modet.

Jag har faktiskt stött på fördomar mot min vampyrbesatthet. Tidigare i veckan så sa en klasskompis till mig (efter att jag berättat att jag precis hade läst ut "Dracula") att jag bara tyckte om vampyrer för att de var hypade. Vilket inte stämmer då jag har varit fascinerad av vampyrer sedan jag var liten och läste alla B.Wahlströms böcker jag kunde komma över med vampyrtema.

Anonym sa...

Jag har nog fått lite extra kärlek tack vare trenden, det gör det lättare att hitta vampyrböcker. Men jag tror inte min kärlek är övergående...

Anonym sa...

Har det blivit en trend? Jag måste ha missat nåt. :) Men det är ju alltid trevligt att man gått och blivit hipp, när man alltid setts som något off när man sagt att man älskar allt som har med vampyrer att göra. "Ja, och det är är min vampyr-sektion i bokhyllan" = konstiga blickar. But no more! :)

Sarah sa...

Vi blir nog blasé snart igen ska du se. Ingen trend håller längre än ett år eller två :)