14 oktober, 2008

Fullt upp

Aah. Nu börjar jag bli lite stressad. Jag har extremt mycket skolarbete att göra, träning flera gånger i veckan, en månads gratis medlemskap på lovefilm.se som jag tänker utnyttja maximalt och hur mycket böcker som helst att läsa. Hur ska man finna tid till allt detta?

På senaste tiden har jag varit tvungen att göra ett slags schema. Direkt jag kommer hem (16.00) så pluggar jag tills det är dags för middag. Efter middagen så ser jag på en film till det är dags för träning (20.30) och sedan när jag kommer hem så går jag igenom mitt arbete och sedan så läser jag tills jag somnar. Pust. Jag längtar till höstlovet.

Det mest logiska borde nog vara att dra ner på filmtittande lite, men man måste ju dra nytta av att jag har gratis film i en månad och då måste jag ju hinna med så många som möjligt. Sedan 1 oktober så har jag hunnit se 5 filmer. Tror jag. Ja, "Crouching Tiger, Hidden Dragon", "Marie Antoinette", "Moulin Rouge!", "Van Helsing" och "Bram Stoker's Dracula". Huh.
Det är bara synd att det inte kommer någon post på helgerna...

En del i min klass har klagat på att de inte kommer att hinna få vår obligatoriska engelska roman i tid (eftersom vi delar två och två) så vår lärare har letat fram en annan bok som man kan ta om man känner att man behöver god tid på sig för att läsa. Han drog fram 15 exemplar av "The Pilot's Wife" av Anita Shreve, en annan bok som jag har tänkt läsa länge. Så jag var tvungen att läsa den också... Fastän jag egentligen inte behöver.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Å, har du sett Marie Antoinette! En av mina stora favoriter, trots att den inte är särskilt tidsenlig. Men kläderna, kläderna, kläderna!!
Vad tycket du om den?

Anonym sa...

vad tränar du? ;o

Sarah sa...

Canillion, jag kan inte mindre än att citera dig. Kläderna, kläderna, kläderna!! Som gammal kostymfilmsjunkie (ärligt talat, jag tror inte att jag kan tycka att en kostymfilm är annat än underbar - hur dålig den än är).
Men "Marie Antoinette" var underbar. Något som jag verkligen älskar med filmen, förutom kläderna, är slutet. Det är så enkelt, men säger ändå så mycket. Hellre det än att Coppola hade avslutat med en stor dramatisk scen om MAs halshuggning.

Anonym sa...

Den enda av alla de filmer du nämner som jag sett helt är Van Helsing, de andra har jag bara sett delvis. Men nu har jag en massa mysiga vampyrfilmer hemma så mitt höstlov kommer nog att gå ihop...

Sarah sa...

Åh, vad tyckte du om "Van Helsing"?
Jag hade lite problem med vissa specialeffekter - bland annat att vampyrernas munnar blev större när de skulle bita någon och de ohyggliga fladdermusvarelserna de förvandlades till. Men Van Helsing och Anna Valerious vägde upp allt det dåliga :)
Lite Hugh kan aldrig vara fel.

Anonym sa...

Jag stör mig mest på detaljen att Van Helsing har fått en egen film som är så fylld med action. Jag har förstås inte sett dracula-filmen eller läst boken än, men är inte han en äldre man med otoligt mycket kunskap om vampyrer och inte en fotomodell med maskinpålare? För om han är det i boken har jag fått en del fel för mig.

Sarah sa...

Fast filmen är ju inte om Abraham van Helsing utan om hans påhittade förändrade halvbror Gabriel van Helsing (som visst även är ärkeängeln Gabriel - något jag inte förstår mig på).

Du har rätt. Abraham van Helsing är en äldre man från Amsterdam som är expert på blodsjukdomar - och vampyrer. Han är klok, lugn och pedagogisk och han lider med de andra karaktärerna för vad de måste gå igenom. Om du ser "Bram Stoker's Dracula" (alltså filmen) så kommer du se att filmens Abraham van Helsing inte heller påminner särskilt mycket om orginalet heller.