20 oktober, 2008

En kort lista över böcker som jag måste köpa...

... a.k.a en hint ifall någon givmild miljardär skulle ramla in på bloggen.

Mitt köpstopp håller på att ta död på mig. Fastän jag har mer olästa böcker än vad jag skulle hinna läsa på tre kvartal så växer bara listan över böcker som jag måste ha. Tyvärr så håller inte mitt bankkonto med. Om böcker, tv-serier och filmer ska fortsätta dra i mina pengar lika mycket som de har gjort tidigare under året så måste jag skaffa mig ett jobb - vilket inte är det lättaste i det här samhället där alla ungdomsjobb redan är tillsatta. Plus, om jag får panik vissa perioder för att jag knappt hinner ha ett liv utanför skolarbetet så är nog inte ett jobb det bästa. Ifall någon überrika miljonärer - Bill Gates, Ingvar Kamprad, Stefan Persson, J.K Rowling - läser den här bloggen eller ifall jultomten kollar vad jag vill ha i julklapp... Här är en snabb sammandragning av några böcker som jag önskar att jag kunde köpa (eller mirakulöst ha):

(OBS! Det här är såklart inte hela listan, bara de som poppade upp just nu)

Lost in a Good Bok” av Jasper Fforde
The Well of Lost Plots” av Jasper Fforde
Something Rotten” av Jasper Fforde
First Among Sequels” av Jasper Fforde

“Dead as a Doornail” av Charlaine Harris
“Definitely Dead” av Charlaine Harris
“All Together Dead” av Charlaine Harris
“From Dead to Worse” av Charlaine Harris

(även nyfiken på:
“Real Murders” av Charlaine Harris
“A Bone to Pick” av Charlaine Harris
”Three Bedroms, One Corpse” av Charlaine Harris
“Dead over Heels” av Charlaine Harris)

“A Midsummer Night’s Dream” av William Shakespeare
“Othello” av William Shakespeare
“King Lear” av William Shakespeare
“Macbeth” av William Shakespeare
“Much Ado about Nothing” av William Shakespeare
“As You Like It” av William Shakespeare

“The Weight of Water” av Anita Shreve
“The Pilot’s Wife” av Anita Shreve
“Fortune’s Rock” av Anita Shreve
“Sea Glass” av Anita Shreve
“Light on Snow” av Anita Shreve

Déjà Dead” av Kathy Reichs
Death du Jour” av Kathy Reichs
Deadly Decisions” av Kathy Reichs

American Gods” av Neil Gaiman
Anansi Boys” av Neil Gaiman
The Graveyard Book” av Neil Gaiman

(“Watermelon” av Marian Keyes
“Rachel’s Holiday” av Marian Keyes
“Angels” av Marian Keyes)


Persuasion” av Jane Austen
Carmilla” av Joseph Le Fanu
Sweet” av Julie Burchill
Agnes Grey” av Anne Brontë
The Importance of Being Earnest” av Oscar Wilde
Lolita” av Vladimir Nabokov
The Book Thief” av Markus Zusak

Orlando” av Virgina Wolf
The Penguin Book of Vampire Stories
The Crimson Petal and the White” av Michel Faber

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ett litet Anita Shreve-tips: Jag tycker att du ska börja med Light On Snow, hennes hitintills absolut bästa roman. Gripande, vackert skriven, omöjlig att lägga ifrån sig. Ibland balanserar hon fasligt nära de mer smetiga delarna av klimakterielitträsket i sin produktion. Fast hennes ny-nya bok Testimony verkar i och för sig fin, den med... (New England + internatskola!)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sarah sa...

Tro det eller ej, min skola har köpt in "Testimony". Jag tror att skolbiblotekarien tycker om Anita Shreve, för annars så brukar engelska avdelningen aldrig bestå av mer än två böcker av samma författare.

Anonym sa...

Jag vet hur du känner, jag har en bokbok. Där står alla böcker jag bestämt mig för att läsa, och den har över sjuttio titlar.

Anonym sa...

Men seriöst, måste jag bli gymnasieelev i Norrbotten för att få läsa "Testimony" pre-köpstoppsslut? Inte ens Stockholms stadsbibliotek ser ut att ha köpt in den än. :( Din skolbibliotekarie måste ha bra smak!

Anonym sa...

Åh, intressanta titlar! Särskilt Lolita (är nyfiken på vad du tycker om den) och Carmilla. Carmilla har jag också tänkt på att läsa. Och så alla dessa underbara Shakespeare-verk! :)

Anonym sa...

Om du vill korta ner listan så köp Shakespeares samlade verk på närmaste antikvariat! ;)

Sarah sa...

usb: Jag borde skaffa en sådan bok för jag ser alltid en massa böcker som jag vill ha/läsa, men jag glömmer alltid bort vad de heter, var jag har sett dem och vad de handlade om :)

Helena: Jag kan posta den till dig om jag får tillbaka den inom 28 dagar så att jag inte får en påminnelse ;)

Canillion: Jag har tänkt läsa "Carmilla" jättelänge, men jag har inte hittat ett exemplar jag vågar köpa. Jag är jättepetig när det gäller framsidor och om jag får ett till ljusgrönt Penguin-pocket så vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Nattkaja: Det låter som en bra idé, men jag har redan fyra av Shakespeares pjäser separat så jag vill fortsätta köpa dem var för sig :)

Sarah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Åh, mycket lockande erbjudande! Jag hör av mig. :)

PS: Jag tar det där med bibliotekslån på största allvar efter att ha läst Stephen Kings "Bibliotekspolisen"...