11 oktober, 2008

Déjà Dead av Kathy Reichs

Det är konstigt. På senaste tiden så har jag börjat bli mer öppen för deckare. Förut så var Stig Larsson (och Agatha Christie) den enda som trängt igenom mitt kevlarförsvar mot deckargenren, men förra månaden så läste och gillade jag Åsa Larssons "Till dess din vrede upphör". Nu har jag gjort det igen, tyckt om en deckare alltså, men det är ju sant... Jag brukar ha mycket lättare att tycka om böcker som inte utspelar sig i Sverige.

"Déjà Dead" är Kathy Reichs första bok om kriminalteknikaren Dr Temperence Brennan - expert på ben och skelett. Temperence, eller Tempe som hon kallas, är en amerikanska som bor i Montreal och jobbar på Laboratoire des Sciences Judiciaires et de Médecine Légale. Tempe har ett kraschat äktenskap och en vuxen dotter, Katy, bakom sig i USA och lever nu ett ganska ensamt liv där mycket tid kretsar kring hennes jobb. En dag så hittar några parkarbetare kvarlevorna efter en stympad kvinna och det är Tempes jobb att identifiera henne. Hon märker genast likheterna med ett annat fall, men den ganska så arroganta komissarien Claudel viftar bort det som en överdrift. Men när sedan fler kroppar upptäcks så ställs allting på sin spets. På Montreals gator går en seriemördare lös. Plötsligt är Tempe mer indragen i fallet än vad som är bra för henne.

Jag har ju tidigare konstaterat att tv-serien "Bones" är baserad på Kathy Reichs böcker om rättsmedicinaren Temperence Brennan, men likheterna slutar där - vid hjältinnans namn och jobb. Det var med sorg i hjärtat jag upptäckte att Booth inte ens var med i boken och mest troligt är påhittad till tv-serien. Det är synd. Nu håller jag tummarna för att Dr Brennan hitar någon annan polis, Detective Ryan till exempel. Han verkar nästan lite Booth-ig.

Jag upptäckte till min förvåning att jag var som fastklistrad vid boken. Jag, som aldrig har tyckt om deckare, gillade en deckare? Hur kunde det vara möjligt? Men till slut så fick jag se mig slagen. Jag tyckte om Dr Brennan, jag drogs med i fallet. Jag satt på helspänn flera gånger och hoppade till vid minsta ljud. Tempes nervositet smittade av sig på mig.

En sak jag ibland störde mig på var alla långa förklaringar om hur olika undersökningsmetoder gick till. När Brennan och Ryan diskuterar vilken slags såg som används till styckningen så håller de på sida efter sida med att jämföra kullar och falska starter på benen och allt vad de nu tittar på. Sedan så förklarar Brennan hur man kan mäta hur långt det är mellan sågtänderna och yada yada. Dock så tror jag att det är ganska viktigt att författaren visade hur Tempe fick fram allting så att hon helt plötsligt inte kommer upp med ett svar. Det kunde bara varit ett litet mindre detaljerat avsnitt.
Det finns många fel med en liten stad, men en sak som jag hatar med att bo i det här lilla samhället är att när man väl hittar en serie eller författare som man tycker om så har biblioteket bara en eller två böcker av denna författare. Som nu med Kathy Reichs. Här har jag hittat en deckarförfattarinna som jag faktiskt tycker om och kan tänka mig att läsa. Så jag går in och letar lite i bibliotekskatalogen och upptäcker att de endast har en Kathy Reichs-bok på engelska; nämligen "Déjà Dead". Sedan så har de två böcker på svenska - de två senaste - men alla böcker där emellan finns det inte en skymt av.
Jag blir så less. Nu måste jag slösa dyrbara pengar till att köpa nästa Kathy Reichs bok, pengar som jag annars kunde ha köpt vampyrböcker eller andra viktigare nysläppta böcker för.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med, det är sjukt irriterande! Jag hittade en jättebra vampyrserie, ettan, trean och fyran! Tvån måste man beställa, kan man bli mer frustrerad?

Sarah sa...

Åh, vad heter den serien? Jag är alltid på jakt efter nya vampyrböcker :)