09 juli, 2008

Böcker A-Ö: P

Jag känner mig lite som agent 007 när jag sitter här, nedhukad, bakom mitt "podium" och tjuvsurfar på kommunens datorer. Jag vet inte om det är tillåtet att skriva blogginlägg från "statens" datorer, eller om det bryter mot FRA-lagen eller någonting. En sak jag vet är att blogga på arbetstid inte tillhör en av mina arbetsuppgifter, men jag har ingenting att göra nu så...

Det har precis slagit mig att min adress nu kommer att finnas på den här datorn, och det kommer inte gå att få bort den. Oops. Jag kanske inte borde skriva det här inlägget. Speciellt inte efter att jag har blivit förbjuden att gå in på sidor, om jag nu skulle använda internet, som är "opassande" på en arbetsplats. Med det tror jag att de menar spelsidor, chatter och porr, fast jag vet inte. Kanske räknas bokbloggar dit, kanske inte. Jag vill i alla fall inte ha hit någon som inte har det minsta intresse av böcker, eller någon av mina arbetskamrater. Eller rättare sagt, min arbetskamrat som har varit sjuk de senaste 7 dagarna.

Så, nu vet ni vad det beror på om det plötsligt kommer in någon okänd kommunfullmäktiga och läser era bloggar. Jag tror att jag ska rensa ut datorns cookies innan jag slutar.

Men det var inte det mitt inlägg skulle handla om. Jag skulle delta i Malins (som jag inte kan länka till nu) lilla "tävling", som jag inte kommer ihåg vad den heter. Jag får kolla upp det. Tills vidare får den heta "Böcker A-Ö".

Jag har missat den förra bokstaven, som var W, och tar den senare. Nu hoppar jag direkt till P istället.

Bok: "Pride and Prejudice" av Jane Austen. Jag har sett att en hel del har nämnt den här boken, och jag tänker följa strömmen. Enligt mig så är P&P den bästa av Jane Austens böcker, hypotetiskt eftersom jag bara har läst tre, och med den i särklass mest intressanta och eftertraktansvärda gentlemannen, Mr Darcy. Den innehåller den "hjältinna" som jag tycker bäst om, den fördomsfulla självständiga miss Elizabeth Bennet, och hela hennes härliga familj, inklusive en excentrisk moder och "three of the silliest girls in the country".

Bok II: "Prep" av Curtis Sittenfeld. Jag kunde inte lämna "Prep" utanför den här listan. Det är en träffsäker skildring av ungdomssvårigheter och kampen för att bli accepterad, sedd och omtyckt. Det är en riktig feel-good bok för mig, fastän Lee Fiora ibland är så destruktiv (i situationer, inte genom kroppsliga skador) att det gör ont.

Författare: Den första författaren jag kom på var Jodi Picoult, som har skrivit bla. "Den tionde cirkeln", "Försvinnanden" och en av mina favoriter "Allt för min syster". Jag har bara läst de två sistnämnda, och även om jag inte fastnade för "Försvinnanden" så väger min kärlek för "Allt för min syster" upp det hela. "Allt för min syster" är en bitterljuv skildring av olika sorters kärlekar och en familj sönderslagen av cancer.

Karaktär manlig: Den första karaktären jag kom på som hade ett namn på P, nu kör vi förnamn här, inga efternamn när det gäller karaktärer, är Peregrin "Pippin" Took. Jag har ju som sagt en stor förkärlek till hårfotade små hober och Pippin är en av dem som står högst i kurs. Avsnitten när han försöker rädda Faramir, när han letar efter Merry, när han lyckas döda trollet i slutet och när han har hämtat Tookarna i slutet av "The Return of the King" är några av mina favoritavsnitt.

Karaktär kvinnlig: Den första, och enda, kvinnliga karaktär jag kom på var Polgara, från David Eddings "Sagan om Belgarion", "Sagan om Mallorea", "Belgarath besvärjaren" och "Polgara besvärjerskan". En sak jag gillade jättemycket i de böckerna var Polgaras förhållande till hennes far och hennes girl power-attityd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha... Om jag börjar få konstiga kommentarer från FRA på min sida vet jag alltså vem jag ska skylla på. ;-)