05 juli, 2008

Favoriter i Hollywood

Jag har blivit utmanad av en kompis att göra en lista över mina 5 manliga favoritskådespelare och mina fem kvinnliga favoritskådespelare och lägga ut det i min blogg. Eftersom mina vänner inte vet att jag har den här bloggen så kommer de nog inte att hitta min lista, men jag tänkte ändå lägga ut den här, inklusive kommentarer och bilder.

Jag börjar med de manliga, utan innebördesordning... och som ni kanske märker så innehåller inte min lista fem favoriter, utan snarare 5 +. Jag kom bara på fler och fler allt eftersom jag skrev och till slut kunde jag inte välja.




1. Heath Ledger, of course. Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen; Heath är min absoluta favorit och det finns ingenting som kan ändra det. Jag lärde känna Heath genom "1o orsaker att hata dig" när jag gick i fjärde klass och jag har varit madly in love enda sedan dess. Han är både utseende och skådespelare. Hur kan man motstå de där ögonen, de där smilgroparna? Hur kan man motstå alla rolltolkningar, från lättsam tonårsfilmshjälte till homosexuell tystlåten cowboy? Varför var den bäste tvungen att ryckas ifrån oss? Varför...






2. Christian Bale. Vill ni veta en hemlighet? När jag var liten så var jag lite halvkär i Jum-jum i Mio-filmen. Nu när jag är lite större så är jag fortfarande lite halvkär i Jum-jum. Christians, som faktiskt var med i två av Heaths sista filmer, utseende har helt klart förbättras med åren. Jag gillar Christian. Hans Batman är min favorit bland alla andra halvdåliga Batman. Jag älskar "The Prestige", där han spelar en av de konkurrerande trollkarlarna. Jag har faktiskt t.o.m sett en del av "American Pshyco" och jag planerar att se hela någon gång i framtiden...




3. Nästa man på listan har även han en koppling till de både ovanstående. Hugh Jackman spelade mot Christian Bale i "The Prestige" och är från Australien precis som Heath. Man måste bara älska Hugh. Jag har inte sett alla X-men-filmerna. Jag har faktiskt aldrig sett en hel (jag är mästaren av att se halva filmer). Jag älskar honom som gentlemannen Leopold i "Kate & Leopold", jag älskar honom i "The Prestige". Skulle inte han vara perfekt som Sirius Black?



4. Killen med alla de knäppa rollerna, Johnny Depp. Man kan inte precis säga att någon av hans roller har varit normala människor. Ta till exempel Jack Sparrow, den halvgalna piraten, Willy Wonka, den excentriske godisfabriksägaren, Ichabod Crane, Sweeney Todd mfl, mfl. Jag kan inte välja vilken figur jag tycker är knäppast. Johnny Depp var vid en tidpunkt tänkt som Lestat i "Interview with the Vampire", men jag tror inte han hade passat som det. I vilket fall som helst så älskar jag Johnny Depp för hans... knasighet.




5. Nu kommer jag in på "vilken ska jag ta!"-problemet. Som femte skådespelare så valde jag en mix mellan två stycken. Milo Ventigmila, för jag älskar verkligen honom i både Gilmore Girls och Heroes, och Viggo Mortensen, för jag älskar verkligen honom i "Lord of the Rings"... men jag har inte sett dem i någonting annat än tidigare nämnda filmer/tv-serier.


6. Nu ska jag göra ett undantag från min tidigare lista. Jag ska välja en gammal skådespelare, och inte någon som man kan anklaga mig för att ha valt på grund av utseendet. Min sjätte, eller egentligen sjunde, skådespelare blir Michael Caine. Jag älskar honom i "Ciderhusreglerna", som Dr Wilbur Larch, jag älskar honom i "The Prestige" som Cutter. Jag tycker till och med honom i "Austin Powers in Goldmember" som Austins far Nigel Powers...

Det blev lite fusk på manlistan, hela 7 stycken på en 5-plats placering. Det var tur att jag inte hann tänka efter så länge, för annars hade de nog blivit fler. Här är några bubblare, som var påtänkta, men inte kom med eftersom jag mest gillar dem pågrund av deras utseende... och det kändes lite fel att ta med dem bara därför. Gaspard Ulliel, Penn Bagdley, James Franco.


Så, ska vi gå vidare till kvinnorna då? Den här gången kommer det mest troligt att bli en 5-plats placering. Utan innebördesordning.

1. Alexis Bledel. Den tjejen, jag vet inte hur jag ska förklara, men jag älskar henne vad hon än gör. Även om hon bara gör ett femminuters inhopp i Bolly och Hollywoods version av "Pride and Prejudice" som Georgina Darcy så äger hon filmen. Det enda jag kan tänka på när jag ser filmen är att "åh, Alexis är med som Georgina". Samma i "Systrar i jeans". Jag vill bara se Alexis-delarna. Jag har älskat henne sedan jag såg "Tuck Everlasting" - detta var preGilmore - och sedan så upptäckte jag Gilmore Girls och... Jag är förälskad i Rory. Eller... jag önskar ibland att jag var Rory... och jag önskar att jag hade Alexis blå ögon.



2. Lauren Graham. Jag har hört att Lauren påminner väldigt mycket om Lorelai i verkligheten också och jag har sett klipp då hon besöker Ellen DeGeneres och det kan faktiskt stämma. Om Lauren är det minsta lik Lorelai i verkligheten då avgudar jag henne. Jag har faktiskt bara sett henne i "Gilmore Girls", men det räcker. Om kvinnan kan spela Lorelai så spelar det ingen roll.


3. Liv Tyler. Enligt mig så är Liv Tyler en av världens vackraste kvinnor. Jag måste erkänna. Jag har bara sett "Lord of the Rings" med Liv, och delar av "Lonesome Jim". Men jag älskar henne. Hon verkar så... naturlig. Min förkärlek för Liv kommer inte bara från att hon spelar Arwen, utan faktiskt från extra materialet på "The Fellowship of the Ring" när hon berättar om hur det var att spela in kärleksscenerna mot Viggo, rida med ringvålnaderna i hasorna och om sin förkärlek till alviska, då hon faktiskt läser upp flera av sina alviska repliker. Där hade hon mig. För hon var så... så... bra. Hon såg ut som en riktig människa (oh) och jag kände direkt att jag ville vara med henne och prata med henne. Hon har en slags aura.


4. Reese Witherspoon. Det finns ingen skådespelerska som jag tycker verkar så mänsklig som Reese. Hon skulle kunna vara grannfrun i huset intill, eller... om jag bodde i Sydstaterna så skulle hon kunna vara grannfrun i huset intill. Jag vet inte vad jag ska säga. Se "Walk the Line".


5. Nu måste jag köra en korsning igen för att försöka fuska. Person 5 är egentligen två skådespelerskor, nämligen Sophia Myles och Claire Danes. Båda två har det där ärliga, söta utseendet. Man kan inte kalla dem rätt och slätt vackra, men de påminner mig om änglar. Speciellt Claire Danes. Hela "Romeo + Julia" så tänkte jag på henne som en ängel, kanske för att hon är utklädd som ängel på maskeraden, men ändå. Egentligen så borde jag kanske ta tillfället i akt och nämna Rosamund Pike här också, fastän jag inte skulle kalla henne en av mina favoritskådespelerskor precis. Men hon är ännu en som jag associerar med det där änglalika utseendet.


6. Det här blev visst manliga och kvinnliga top 7 istället för top 5, men jag måste ta med Rachel McAdams. Hon påminner så mycket om min bästa och äldsta vän att jag inte kan se några fel på henne. Jag tänker hela tiden; åh, där går Elin, när jag ser henne och jag tror att jag har sett nästan alla filmer hon har gjort de senaste fem åren.


Så, hu, det där tog lång tid. På tävlingsreglerna jag fick av min kompis stod det att jag måste skicka vidare utmaningen till fem andra vänner tillsammans med min lista, men jag orkar inte göra det. Så härmed utmanar jag alla som har orkat läsa det här inlägget och känner sig lockade att delta.

Jag borde verkligen lära mig fler synonymer för älskar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag är imponerad! Jag skulle aldrig kunna välja sju favoriter! O_O Det finns ju så många!

Det är sjukt att tänka sig att Hugh Jackman på den där bilden och Hugh Jackman-Leopold är samma människa! Man måste titta noga för att ens ana likheten, ändå är han snygg som få vem han än väljer att vara!! 8)

Jag är jättesugen på att göra en lista jag också, men jag vet inte om jag kan XD

En fråga; hur får du bilderna att vara mitt i texten? Jag kan bara få bilderna att vara längst upp :O

Sarah sa...

Det syns inte, men det tog mig ca 5 timmar att slutföra den där listan! Den enda på "man"-listan som var 100 % given från början var Heath Ledger. Sedan så hade jag gjort klart listan helt... och så kom jag helt plötsligt att tänka på en massa andra skådespelare - som Johnny Depp och då måste jag ju försöka klämma in honom på listan också!

Gör det, snälla. Snälla Sandra, snälla ^^

Det tog mig ca 3 månader att komma på att man kan dra bilderna neråt, rätt igenom texten, till den plats man vill ha dem på... Enda nackdelen är att för varje ny bild så blir "enter-stegen" större och större o_O

Så när jag till slut hade alla bilder så var de olika textstyckena 10-20 cm ifrån varandra XD

Anonym sa...

Nej, nej. Du kan inte ens fundera över vem av Milo Ventimiglia och Viggo Mortenson du ska ta. Milo är ju outstanding! :-) Han är ju helt fabolous i både GG och Heroes...