11 juli, 2008

"Kulturfyran"

Jag har alltid haft en stor svaghet - utöver litteratur och film; enkäter. Jag är nog den enda människan jag vet som inte suckar högt och fyller i lite motvilligt när någon sticker ett undersökningsblad i ansiktet - speciellt i skolan. Jag vet inte hur många gånger jag har fyllt i samma ANT-enkät under min skoltid, men jag gör det lika glatt ändå. Därför kan jag inte motstå kulturfyran (länk senare), så...

1. Hur skaffar du de flesta av de böcker du läser? Köper eller lånar? Köper inbundna böcker eller pocket?
Jag köper köper köper. Jag är lite av en shopaholic när det gäller böcker och filmer, jag kan köpa hur mycket som helst och direkt när paketet kommer så sätter jag mig och kollar efter nya "offer" som jag kan lägga vantarna på. Jag köper ca 95 % pocket och de få inbundna jag köper kommer oftast från reabordet eller så har de inte kommit ut i pocket och jag inte kan vänta. Jag använder bara skolbiblioteket nuförtiden. Det är lite synd, men jag känner att de har bättre utbud än stora biblioteket när det gäller engelska böcker.

2. Hur ofta går du på bibliotek?
Under skolterminerna så går jag in på bilioteket ungefär tre gånger i veckan, går runt bland hyllorna i en kvart och lämnar sedan stället tomhänt för att jag inte har kunnat bestämma mig vad jag vill låna och läsa, och om den boken isåfall ska gå före den och den som jag har hemma.

3. På bibliotek finns ju ofta nuförtiden datorer att sätta sig vid och surfa och filmer att hyra också och en tidningshörna. Där brukar också arrangeras konstutställningar. Utnyttjar du bibliotek till något mer än låna böcker?
Nej, jag lånar bara böcker... och stundtals någon film, men eftersom vi har en mycket större filmuthyrningscentral (eller vad ska man kalla det) här så händer det inte så ofta.

4. Och ja: vilken bok läser du just nu? Officiellt "Parfymen" av Patrik Süskind. Det är mitt svar ifall någon frågar mig precis den frågan, men egentligen så har jag inte rört den sedan i tisdags så mitt sanningsenliga svar är "Harry Potter and the Chamber of Secrets", men jag skäms lite att erkänna att jag läser den för elftemiljonte gången.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skriver detta från mitt psp så det gick inte att välja annat än att vara anonym. Kan verkligen relatera till #1, är också en shopaholic. Hela lönen går åt till böcker, film & spel. Om jag bodde själv skulle jag nog inte ha råd med mat, men vad gör man!? Lever utav det ju... /Lotta, thefrojd.com

Sarah sa...

Jag vet inte hur jag ska överleva universitetet. Det kommer säkert sluta med att bor på en parkbänk och tigger pengar på stan för att få råd med mat, men ändå köper några böcker i veckan.

Som nu. Egentligen så har jag dyrt och heligt lovat mig själv att jag inte ska köpa en enda bok till den andra augusti (för då kommer "Breaking Dawn" ut, och den måste jag ju köpa), men ändå lyckades jag med att köpa tre stycken idag. Jag som bara skulle gå in på Åhléns för att köpa hårklämmor...