17 juli, 2008

Böcker A-Ö: W

Jag vaknade en timme för tidigt, och kan inte somna om, så jag bestämde mig för att ta itu med bokalfabetet innan jag är ännu fler bokstäver efter alla andra. Här kommer W, och C kommer senare i eftermiddag.

W var en klurig bokstav för mig. Jag har funderat och funderat, men fick inga idéer. Det kanske inte var så smart att sätta sig ner halv sex och tänka. Till slut kom jag på några. Dagens lista kommer att bli både plus och minus.

Bok: Watermelon av Marian Keyes var min första Keyes-roman och jag kan inte precis säga att den gav mig avsmak för den genren. Watermelon fick mig att läsa kopiöst med chick lit (nya benämningen är för lång för att komma ihåg) under våren, men ingenting höll Marian Keyes klass.

Bok: Wuthering Heights av Emily Brontë. Jag har aldrig hört någon säga ett ont ord om Svindlande höjder... innan jag läste den. Jag vet inte om det var en blandning av dålig tajming, för höga förväntingnar och en felaktig bild av boken innan, eller om Heathcliff verkligen är en sådan där karaktär som jag inte står ut med. Jag låter boken vila något år innan jag läser den igen och ger den slutgiltiga domen.

Författare: William Shakespeare. Jag kunde inte komma på någon författare med efternamn på W, i alla fall ingen som jag tycker om, så det fick bli gamla kära Will. Fastän han kan bli lite väl långrandig ibland så är hans pjäser otroligt vackra, för inte tala om tragiska.

Författare: Lauren Weisberger. Hur kan människan fått idéen att skriva samma bok två gånger, bara ändra lite från en tidigare succé, slänga in lite klyschor och voila! Hon har ännu en chick lit-roman om en ung kvinna som får ett glamoröst jobb hon egentligen inte vill ha, hon vill skriva för The New York Times, men är fast med en krävande chef och världsvana modeinriktade kollegor och hon är ju såå fel och måste offra kontakten med vänner och familj för att kunna leva upp till förväntningarna. Först trodde jag att det var en slump att "Everyone worth knowing" påminde om "The Devil Wears Prada", men i slutet - som innehåller en fest, en klagande chef och lite mobilslängande - är allting exakt likadant.

Karaktär: Willy Wonka. Behöver jag säga mer? Alla som äger en chokladfabrik med umpalumper är givna på den här listan.

Karaktär: Familjen Weasley. Jag tänkte välja en rödhårig - möjligen irländsk - individ, men det blev för svårt. Skulle jag ta Molly, den överbeskyddande mamman. Arthur, den muggleälskande pappan? Fred och George? Ginny? Så det slutade med att jag tog hela bunten.

Inga kommentarer: