05 juli, 2008

Spelet av Neil Strauss

Väl i Piteå (där den stora fotbollsturneringen i förra inlägget ägde rum) så hittade jag en högst välkommen upptäckt hos den lokala Ica-handlaren. Pocketböcker för 29 kr/st. Jag letade och letade i högen, men hittade bara tre godtagbara titlar. "Vi måste prata om Kevin" av Lionel Shriver, "Spelet" av Neil Strauss och "Den siste tempelriddaren" av författare vars namn jag inte kommer ihåg och jag är för lat för att vända mig om och kolla upp det.
"Spelet" är en självbiografisk raggningshandbok, om man nu kan kalla den för det, av Neil Strauss. Jag skulle vilja kalla den "en sann historia över raggningsamhällets uppkomst och fall". I boken beskriver Neil hur han gick på sin första raggningsworkshop, ledd av raggningsgurun Mystery, som en blyg osäker nörd och hur han längs vägen förvandlades till den manipulerande säkra "Style". Boken handlar inte bara om raggning, utan en stor del handlar även om hur dessa osäkra människors värld sakta faller isär och hur raggningsexperterna till slut börjar försöka konkurrera ut varandra.

Jag köpte "Spelet" av en anledning. Inte för att lära mig hur man lättast får med sig en sängpartner hem från en fest, utan för att jag ville se vilka knep de hade att komma med, och jag blev ganska besviken och närmast kränkt. Går vi verkligen på det här? Blir en tjej helt till sig och vill verkligen ha en kille - oavsett anskrämlighet - bara för att han ger henne en "neg" (= en sarkastisk kommentar som pikar någonting och/eller förminskar henne)... och blir en tjej automatiskt mer intresserad av en kille som nonchalerar henne? Jag förstår att fotomodellerna som de hänger med får sig en tankeställare av det här. De är ju vana att alla stöter på dem och de vet att de är snygga, men hur hade RGE (raggningsexperterna) tänkt sig att det skulle kunna användas på vanliga tjejer, som inte har silikonbröst och vet att de är en 10-poängare? Om någon neggade mig så skulle jag ta illa vid mig och tycka att den personen var en idiot, samma sak om någon stod och pratade med mina kompisar och gång på gång nonchalerade och förminskade mig. Typisk idiotsituation, och om samma kille senare skulle säga att "Oj, jag har visst försummat er kompis. Är det OK om jag tar henne en stund och ger henne litet uppmärksamhet?" så skulle jag inte så snabbt sänka garden.

Nog för att alla tjejer i boken säger så. Nästan alla som vet att de är raggningsexperter säger att "åh, det skulle inte vi falla för..." och sen så är det likväl insnärjda innan kvällen är slut.

Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om boken. Det var intressant och jag sympatiserade med Neil redan från början, men utöver det så vet jag inte om jag gillade boken. Den svävar i det där grådiset som inte väcker några känslor alls. Den var helt enkelt grå.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte att den var helt sjuk. Och intressant och rolig och läskig och allt möjligt. Jag vet inte hur mycket jag tror på av det som berättas, men det är nog tillräckligt mycket som är sant för att man ska sucka att människor är dumma i huvudet... ;)

Anonym sa...

Jag får en känsla av att såna böcker framstår tjejer som någon slags mystiska varelser man behöver en instruktionsbok för att kunna prata med. Tror också att typiska raggningstips har en tendens att bli lite väl uppenbara. http://www.sweseduction.com vet jag går lite djupare på det där med relationer. Men egentligen krävs ju bara ett "Hej". Att vara rak och ärlig är verkligen underskattat i detta samhälle. Mvh / Johan

Anonym sa...

Ja det där med raggningskurser är större än man tror, till och med i lilla Sverige... Det jobbiga med boken Spelet är att Neil Strauss fastnade för två av de absolut mest manipulativa och cyniska "metoderna" - Ross Jeffries variant av NLP och Mystery Method.

Det finns så mycket bättre alternativ. De flesta av killarna som dras till de här rörelserna är helt enkelt blyga killar som inte vågar göra som "Johan Ericsson" säger - bara säga "Hej". De behöver någon som säger till dem att de faktiskt kan om de vill och att de inte behöver vara rädda - kvinnor är inte farliga...

De mest humana i Sverige är helt klart Charismatic Revolution och Kickstart Your Game...

Sarah sa...

Allt beror väl egentligen vad man är ute efter. Om man är ute efter ett one-night-stand så kan man ju köra med bokens metoder, men det är väl det som är meningen. Har svårt att tro att de skulle fungera om man var ute någon längre tid med samma tjej.

Anonym sa...

Hello! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.
Any suggestions?

Look at my blog post ... folije

Anonym sa...

Hey there just wanted to give you a quick heads up. The text in
your post seem to be running off the screen in Internet explorer.
I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with web browser compatibility but I figured I'd post to let you
know. The design and style look great though!
Hope you get the problem fixed soon. Many thanks

Here is my page :: http://thirddatagrade.posterous.com
My web site > site

Anonym sa...

Hey! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the outstanding work!

Also visit my site ... removal Prices

Anonym sa...

Hmm is anyone else experiencing problems with
the pictures on this blog loading? I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog.
Any suggestions would be greatly appreciated.

Also visit my blog post :: occupyedmonton.org