05 juli, 2008

Oscar åt Heath Ledger

I DN läste jag under veckan en artikel om Heath Ledger och jag måste bara säga att jag håller med Peter Travis. Heath Ledger borde få en Oscar postumt likväl som Astrid Lindgren borde få Nobelpriset i litteratur postumt.

Jag förstår inte hur Heath inte kunde få en Oscar för Brokeback Mountain, och det säger jag inte bara för att han var min favorit bland skådespelarna, utan också för att den rollen. Det finns inte en sekund då den inte ... vibrerar. Jag förstår inte hur han kan spela så tyst och sammanbiten, men ändå visa så mycket. Det finns inte en sekund då mitt hjärta inte brinner för Ennis Del Mar, och det beror inte bra på att Heath är Heath. För i den filmen så är han Ennis.
Vem fick en Oscar för "Bästa manliga huvudroll" 2005? Jag kanske borde kolla upp det... Jag vet i alla fall att det var året då Reese Witherspoon fick sin Oscar för hennes roll som June Cash i "Walk the Line"...

Snälla, ge Heath en Oscar för Jokern. Jag har inte sett filmen än, men jag har hört att han slår alla andra jokrar stort. Jag har hört att den är otroligt och i reklamen så såg han otrolig ut. Ge honom en Oscar för hans sista roll, rollen som de säger indirekt kan ha orsakat hans död.

3 kommentarer:

Malin sa...

Jag håller med helt och hållet. När Heath inte fick statyetten för sin rolltolkning i Brokeback Mountain tänkte jag att han med all säkerhet kommer att få den senare i livet. Sådana skådisar växer verkligen inte på träd. Det måste ha varit för att han var så ung som han inte fick den (en av de yngsta att bli nominerade någonsin). Det måste varit så de som röstade resonerade. Och titta vad som hände. Hans för tidiga bortgång är så himla tragisk! Jag ska se Batman på fredag, och det är med blandade känslor. Det kommer att bli en otroligt emotionell upplevelse.

Anonym sa...

Jag kan inte annat än instämma. Heath var en av de absolut bästa. Jag saknar honom nu och jag kommer att sakna honom i framtiden.

Anonym sa...

Kan inte säga något ni inte redan sagt mer än att jag har sett "batman - the dark knight" och Heath Ledgers Joker är det som gör det filmen till vad den är. Får han inte en oscar blir jag extremt chockad.RIP Heath.