02 januari, 2009

"Episk fantasy"

Innan jag åke till Thailand så planerade jag in lite tema-läsning nu efter nyår och under det som är kvar av nyåret. Efter att ha läst "Sagan om Belgarion" så drabbades jag efter en stark längtan efter vad jag felaktigt kallar "episk fantasy" eller "fantasy som utspelas i en annan värld" (t.ex. "Lord of the Rings", Kerrs "Deverry" etc etc).

Så från och med nu fram till jullovets slut så läggs alla andra påbörjade böcker åtsidan och får lämna plats åt "Sagan om Mallorea" och Robin Hobbs "Mördarens lärling".

(Förresten, vad heter den här genren egentligen?)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är nästan hundra på att det heter "high fantasy"...iallafall om man ska tro wikipedia. (Bara för att vara på den säkra sidan: High fantasy är fantasy som utspelar sig i en parallellvärld, med en tydlig good/evil-fight, ofta med manlig/a huvudkaraktärer. Sagan om ringen är ju typexemplet. På engelska wikipedia står det utförligt om olika fantasygenrer. (...inte för att jag förväntar mig att du ska lida av samma åkommma som jag; att bli besatt av ett ämne och vilja ta reda på allt om det, helst vid de märkligaste tillfällen, eller kvart i halv tre på natten... :P)

Sarah sa...

Tack! :)
Haha, ibland så brukar jag kliva upp mitt i natten för att googla upp någonting som stör mig, så jag förstår vad du menar.