02 januari, 2009

Eric Northman

Jag har suttit uppe halva natten och sett på "True Blood", som jag köpte i Thailand, hosthost. Jag har inte insett förrän nu vad det är jag har missat egentligen.
Okej, jag kan inte säga att jag gillar alla ändringar de har gjort, men det är ju klart. De kan ju inte bara ha karaktärer i en serie som inte har en egen plot-linje. Böckerna kretsar ju så mycket om Sookie att man inte får veta vad som händer med de andra om inte deras väg korsar Sookies, men jag har svårt att tro att t.ex. Jason skulle bli V-beroende. Sam är en annan karaktär som de har ändrat. I de första böckerna så gör han ju inte mycket annat än att sukta efter Sookie, fast i böckerna så finns ju inte arga Tara Thornton med. (Däremot finns det en Tara Thornton som dejtar vampyrer och äger en klädbutik)...

Men den viktigaste anledningen till att jag är glad att jag har fått se de 10 sista avsnitten är att Eric är med, och liksom med Edward så räcker det med att jag vet att han ska föreställa Eric för att jag ska bli helt fan girlig. Alexander Skarsgård är inte Eric-Eric utan han är, liksom de flesta andra karaktärerna, en smula förändrad - både till personlighet och story. I serien så ser det mest ut som att Eric tycker att Sookie är ganska oviktig, men skulle inte tacka nej till att ha sex med henne. I böckerna så försöker ju Eric komma innanför Sookies trosor i vart och varannat kapitel, plus att jag tror att han t.o.m räddar henne fler gånger än vad Bill gör.
Så fy producenterna för att ni har ändrat det.

Jag har aldrig tänkt på hur stor Alexander Skarsgård är. Han ser ju så otroligt lång ut! Är det trickfilmat eller är han verkligen så där lång? Jag har i alla fall aldrig noterat det tidigare. Jag är så stolt att han är svensk. Fast de borde ha sett till att kontrasten mellan Erics ansikte och armar inte är lika stora. Han är ju kritvit i ansikte, men hudfärgad på resten av kroppen.

Alexander får klart godkänt av mig nu. Han har lyckats fånga tillräckligt mycket Eric för att jag ska vara nöjd och fnittrig. Fast i början var det lite svårt att tänka på honom som Eric då jag hela tiden får för mig att han är Johan i "Vingar av glas". (Jag var kär i honom när jag var mindre, och om jag skulle se filmen igen så skulle det nog visa sig att jag fortfarande är det.)

6 kommentarer:

Cia sa...

När man kommit såhär långt ner i det här inlägget ser jag decembers spellista till höger... Mycket bra val där :) Bad Things förstår jag var du fått från, den går varm i min spotify-lista också, Imogen Heap har varit en favorit länge och särskilt Hide and seek! Every you, every me lyssnade jag helt sönder när jag gick på gymnasiet...

Vad gäller adaptionen (kan man säga så på svenska?) av boken i serien har jag också suttit länge och funderat på hur de valt att göra... Jag hade ju bara läst första boken innan jag såg serien och först var jag lite irriterad på en del grejer, men jag har insett att det delvis överlappar med den andra nu när jag även har läst den. Och självklart finns det ett behov av att utöka handlingen för att fylla en hel serie... Det jag hade allra störst problem med var sista avsnittet där de hade kunnat följa boken ganska mycket till punkt och pricka men har valt att göra den mycket mer hollywooddramatisk...

Sarah sa...

Tack så mycket!
Ja, Imogen Heap har många bra låtar, men jag är speciellt svag för Hide and Seek - speciellt de där 30 sekunderna i slutet (2:50-3:20 för att vara exakt) ger mig rysningar.

Ja, jag gillar inte heller att det har blivit så mcyket Hollywood över sista avsnittet, särskilt inte Bills vandring i solskenet eftersom vampyrer tar eld direkt de stiger in i solskenet enligt "Living Dead in Dallas".
Sedan så gillar jag inte att de har gjort Jason till "Fellowship of the Sun"-are.

Anonym sa...

Jag såg True Blood innan jag läste nånting av Harris, alltså jag kunde inte får npg av TB-karaktärerna så jag var tvungen att börja läsa böckerna. Men för mig är det så att jag istället saknar Tara och Lafayette och till och med Jason, de är så pyttesmå i böckerna att de nästan inte finns.
Fast jag gillar dem ändå.

Jenniefer Andersson sa...

Haha, nja, nej, jag är rädd att Alexander är så lång. Det är nog delvis därför han fick rollen. det och hans "fina" svenska. Trots att Eric aldrig nämns som svensk i böckerna...

Jag tyckte inte om hur dem ändrat på Jason och Taras roller i serien för Tara i böckerna är helt annorlunda, och henne gillar jag. Jag längtar till andra säsongen och nionde boken. *suck*

Sarah sa...

Om jag skulle läsa om "Dead Until Dark" nu så skulle jag säkert sakna dem.

sunriserooftops: Eric nämns ju aldrig som svensk, men däremot så har det ju flera gånger hintats om hans vikingbakgrund och hans efternamn - Northman - bevisar ju också det. Att han kommer från norr. Så han kanske inte är exakt svensk, men säkerligen nordisk.

Jag måste spara lite pengar så att jag kan beställa bok sju och åtta.

Colladore sa...

Hade faktiskt inte tänkt på det men i böckerna är Eric 192cm lång, om jag har räknat rätt? 6,5 ft. Och Alexander Skarsgård (Tyckte att han var lång men nu vet jag då varför) är 193cm :O