15 januari, 2009

Liza Marklund-dramat

Jag brukar ju oftast inte blogga om aktuella nyheter, men den här gången så kunde jag inte bara låta bli. Jag har inte riktigt hängt med i alla svängar i Liza Marklund-dramat, men jag vet i alla fall huvuddragen. Att allt i "Gömda" inte var sant. Att ägaren till verklighetens "Paradiset" har fått sitt liv i spillror (av någon anledning så kan jag inte komma ihåg vare sig vad hon heter i verkligheten eller i boken, istället kommer bara Lisa Nilsson upp i mitt huvud).

Jag tänker inte kasta sten, för det sköter media bra själv. Det är ris hit och dit och beskyllningar och det verkar som att alla som har det minsta med saken att göra har sagt sin åsikt. Det är i alla fall vad jag har uppfattat de fåtal gånger då jag faktiskt läser förbi nöjessidorna i Aftonbladet. (Jag har levt i en liten bubbla sedan jag for till Thailand, jag har ingen aning om vad som har hänt i världen), men det måste vara riktigt stort för att NSD ska uppmärksamma det med en notis på kultursidorna. Det händer ju inte varje dag att det är med en bokrelaterad artikel.

Det är bara en sak som jag har stört mig, men jag som jag inte kunde få grepp om (i sant Patrik Hedström-manéer) förrän idag. Enligt vad jag har hört så är visst inte Anders svensk och har visst suttit i fängelse och inte levt det liv som står beskrivet i boken. I "Asyl" så får ju familjen asyl i USA, medan Anders får någonting annat - minns inte vad det var. Rätta mig om jag har fel, men är inte de jättepetiga när det gäller visum till tidigare straffade i USA? Hur kunde han då fått visum? Dock så kan jag ha missat någon viktig del här, eftersom politik inte heller är en av mina starka sidor.

Och: Om nu Liza Marklund är den ensamma vargen i fårskocken, varför är då ingenting ändrat i "Mias hemlighet"? Fast, det skulle väl inte vara speciellt smart att ändra sig efter två böcker.

En sak som jag tycker är ganska intressant med hela den här affären är att allting började genom en blogg. Där ser vi hur långt bloggarna kan nå i dagens samhälle.

Inga kommentarer: