02 januari, 2009

Vem är tjejen för Ivanhoe, Rowena eller Rebecca?

Igår såg jag "Ivanhoe", en film som alla väl måste ha sett minst en gång på nyårsdagen då den har gått just 1 januari sedan 1980-talet (?)*

Trots de mindre bra specialeffekterna (som när kung Richards svärd studsar mot magen på en fiende och denne ramlar ner död) så tycker jag ändå om filmen, om det nu inte hade varit för ett stort fel, som faktiskt inte är någon inom filmindustrins fel. Nej, om de hade rättat till det här felet så hade de förmodligen fått en stor skara rasande "Ivanhoe"-älskare som krävde deras huvud på ett silverfat. Den som jag skyller det här på är ingen mindre än Walter Scott;
Varför väljer Ivanhoe fel tjej!?

Jag har stört mig på att han inte kan ta sitt förnuft till fånga och inse att han låter den bra tjejen gå ända sedan jag läste boken för första gången i trean. Inte gör det saken bättre att Olivia Hussey är söt som socker och att Lysette Anthony har världens skummaste lockiga hår (rakt hela vägen ner till topparna, där det är en stor lock - förutom i luggen som även den är hellockig).

I helgens Klick så hade de frågat folk om vem de tyckte att Ivanhoe skulle välja, Rowena eller Rebecca, och fyra av sex tyckte precis som mig - att Ivanhoe valde fel.
Vad tycker ni? Lady Rowena eller Rebecca of York?




* Jag läste om det i tidningen för någon dag sedan, men jag kan inte ens komma ihåg vilket årtionde det var fråga om.

8 kommentarer:

Cia sa...

Attans också... Jag hade ju precis skrivit en lång kommentar (såklart:)) som inte gick att publicera.

Jag skrev iaf att jag hejar på Rebecca, att på radion häromdagen pratade de om Ivanhoeare som var en person som betraktades som en hjälte, men inte gör något annat än ligger hemma och gnäller hela tiden. Att jag när jag var liten var kär i Ivanhoe, men att jag nu har en liten annan preferens när det gäller killar...

USB sa...

Är det bara jag här som inte sett Ivanhoe? Som inte ens vet vad filmen handlar om? Hm, jag kan känna arga blickar från hela Sverige genom denna kommentaren, något säger mig jag borde se den, och det illa kvickt!

Sarah sa...

Ajdå! Jag är alltid beredd på det värsta och kopierar alla kommentarer (och även inlägg) innan jag publicerar dem :)

Jag var också kär i Ivanhoe när jag var liten. Det fanns en period då jag läste "barn-versionen" av boken om och om igen och när jag opererade mig (bedövad, men inte sövd) i tredje klass så låg jag och berättade hela handlingen för mamma efteråt, när jag fortfarande var avdomnad.

USB: Jag såg filmen för första gången i år :) Jag har aldrig orkat se den förut, för jag tänker alltid "jag ser den nästa år istället".

Anonym sa...

Jag tycker också att Ivanhoe väljer fel tjej. Å andra sidan vet jag inte om han är värd Rebacca heller. Fast Rebecca är ju ganska puckad hon med, ett istadigt litet stycke.

I mitt kompisgäng har vi fördelat rollerna. Jag är Rebecca och svär varje år åt att hon envisas med att vägra ta emot hjälp och kärlek. *mutter* Sen svär vi åt de andra också.

Sarah sa...

Det är ganska svårt att kolla på "Ivanhoe" utan att kommentera allas beslut och handlingar. Det jag blev mest frustrerad över, förutom att Ivanhoe valde fel, var att ingen kände igen Richard Lejonhjärta. Borde inte Front-de-Boeuf och gänget ha känt igen honom?

Unknown sa...

Jag tycker också han valde HELT fel tjej ! Han skulle tatt rebecca !

Marina sa...

Det är oväsentligt vem han väljer, tycker jag. Det är mer upprörande att Rebecca vill ha rikstönten Ivanhoe framför snygg-Brian...

Maria Flygare sa...

Med tanke på att landet var stort och målningar på tiden var förskönande är det väl inget konstigt att man inte kände igen kungen? Och självklart tog han fel tjej, men det var inte socialt accepterat på den tiden, varesig ibland judarna eller bland de kristna att bli tillsammans över religionerna. Judarna har varit förföljda ungefär på samma sätt som romer/zigenare idag och om ni vill kan ni se vissa likheter mellan Ivanhoe sagan och Singoalla.