18 januari, 2009

Svenskalärare som hatar kvinnor?

(... eller Flickan som lekte med betygen)

Vi har ett stort prov i litteraturhistoria i veckan och trots att det är ganska trevligt att läsa om litteratur så är det ändå lika jobbigt som alla andra prov som hopar sig just nu - mest för att det är frustrerande att läsa om böcker när man inte har tid att läsa dem själv.
Provet är ganska omfattande och består nästan av hela läroboken. Vi har fått en lista över vilka sidor vi ska läsa och den ser ungefär ut så här: sid 200-215, sid 218-230, sid 235-350 osv osv. Alltså i stort sett varenda liten sida.

Först reagerade jag inte något vidare på hoppen, men när jag hade läst alla sidorna som stod uppräknade så började jag ana oråd. Var var alla kvinnliga författare?
Efter en snabb koll så stod det klart: Vi har inte arbetat med några kvinnliga författare under hela svenskakursen. Vi har inte läst en enda text som är skriven av en kvinna och alla de där luckorna innehöll fakta om de kvinnliga författarinnornas liv. Jane Austen, systrarna Brontë, Mary Shelley, Emily Dickinson, Fredrika Bremer, Elizabeth Gaskell, Harriet Beecher Stowe, Victoria Benedictsson. Alla finns de med i boken, men de har aldrig nämnts en enda gång på våra lektioner.

Tror nästan att jag får ta och ställa vår lärare mot väggen. Det är bara att hoppas att han inte tar illa upp och fifflar med mina betyg.

(Tips: Om du för tillfället har ett starkt Buffy-beroende - försök inte att bota det genom att se på andra säsongen av "Veronica Mars". Jag försökte dämpa mitt begär och slog på avsnitt 9 ("My Mother, the Fiend") och höll på att sätta mjölkglaset i halsen när Willow plötsligt dyker upp som slamsig Trina Echolls och slänger några spydiga kommentarer till Kendall Casablancas - en mer skanky version av Cordelia. Varför har inte jag tänkt på att Alyson Hannigan och Charisma Carpenter har scener mot varandra i "Veronica Mars" också?)

8 kommentarer:

Olivia sa...

Vilken idiot! Fast han kanske gör det omedvetet.

Anonym sa...

ska du inte uppdatera din spellista? ^^

Anonym sa...

Men usch, vilken lärare! Enligt det du har skrivit om honom förut, verkar han inte särskilt lovande... har han bra sidor också?

USB sa...

Hata kvinnohatare! Min lärare brukar retas med mig och säga att kvinnor har hetsigt temperament, vilket i sin tur leder till att jag blir förbannad och börjar kasta suddi.

Anonym sa...

Jag tycker definitivt att du ska ställa din lärare mot väggen, eller åtminstone fråga om har är medveten om att han hoppar över halva mänskligheten.
Dessutom kan du ju informera honom om att Jane Austen tävlar med Shakespeare om platsen som största engelskspråkiga föfattare genom tiderna, så missar ni henne, går ni miste om en väsentlig del i utbildningen. Sådeså!

Anonym sa...

Ställ gubbslemmet mot väggen! Helt vansinnigt att utelämna de författare du nämnde.

Anonym sa...

Har du sagt något till läraren? *nyfiken*

Sarah sa...

Noémi: Han har faktiskt en del bra sidor. En av dem är att han alltid går på alla mina dåliga ursäkter om varför alla mina inlämningsuppgifter alltid kommer in två dagar för sent. Det är inte för att mitt internet är konstigt eller för att min mejl inte funkar, utan helt enkelt för att jag glömmer bort att skicka (eller skriva) dem. Det har inte han insett ännu :)
Skämt åsido, han har faktiskt bra uppgifter och när han pratar om någonting han tycker om (som realismen) så får han allting att låta jätteintressant.

USB: Jag skulle aldrig våga kasta sudd på mina lärare ;)

Shishi, Helena, Maria, Olivia:
Vi ställde honom mot väggen för några veckor sedan och han blev riktigt förvånad över sina misstag. Enligt vad han sa så lät det helt omedvetet, men man vet ju aldrig. Kanske så var det bara en skicklig räddning av en genant situation.