11 augusti, 2008

Att beställa eller att inte beställa, det är frågan...

Jag har precis beställt "Breaking Dawn" från Adlibris, fastän jag sa att jag inte skulle göra det, fastän jag redan har bokat ett exemplar på Akademibokhandeln.

Anledningen? Jag ringde till Akademibokhandeln här idag, så fort jag fick veta att Akademibokhandeln i Stockholm hade fått in "Breaking Dawn", och frågade när de väntas få in boken och de svarade att böckerna inte ens har börjat packas om ännu. Så imorgon så ska de alltså, i Stockholm, börja packa om böckerna som ska ut till övriga landet och - om de är färdiga - sända ut dem. Det borde betyda att boken kommer in tidigast på onsdag - men det tvivlade de i affären på. Eftersom det kostar mig närmre 100 kr att ta mig in till Luleå, och min ekonomi inför Kina resan är närmast obefintlig, så kan jag inte betala en bussbiljett OCH boken OCH mitt tidigare beställda bokpaket. Min mamma, som jobbar i Luleå och som jag hade tänkt kunde hämta boken åt mig, ska jobba här hemma på det lokala kontoret hela veckan och ska inte till Luleå förrän tidigast på onsdag nästa vecka.

Alltså så kommer jag inte kunna få mitt Akademibokhandelexemplar av "Breaking Dawn" förrän tidigast 20/8. Imorgon är det 12/8 och om Adlibris behöver 2-5 arbetsdagar att få till min beställning så borde jag ändå ha boken innan onsdag. Om den inte är sänd innan onsdag så går jag helt enkelt och avbokar min beställning och köper från Akademibokhandeln.

Om man har en beställning som fortfarande behandlas... går den före? Kommer de strunta i min "Breaking Dawn" tills de har fått klart alla mina klassiker? Grrr.... Undra om de tar beställningarna i den ordning de får dem? Att de har en lista och prickar av eftersom? Så isåfall så kanske inte min BD-beställning uppehålls av min klassiker-beställning? Jag borde ha kollat upp det här innan.

Det är lite "haha, där fick du" över situationen. Om jag bara hade insett det här i lördags så kunde jag ha fått min bok mycket snabbare. Varför öppnades mina ögon idag, tre dagar senare, varför kunde jag inte se det på en gång?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Adlibris är helt sanslöst sega när det gäller leveranser. Jag beställde ett bokpaket med tråkig kurslitteratur förra måndagen (4/8) men det har ännu inte kommit idag den 12 augusti. Det stod att leveranstiden var 2-5 dagar, men om jag inte räknar helt fel så är det betydligt mer.

Sarah sa...

Jag tror att de där 1-3/2-5 dagarna syftar på hur många dagar det tar innan de skickar iväg paketet från Morgongåva... fast det stämmer ändå inte. Förra tisdagen (5/8) beställde jag ett bokpaket på morgonen, alltså har det gått 7 dagar nu och det är fortfarande inte skickat.