14 augusti, 2008

Mitt dygn med "Breaking Dawn"

De senaste 24 timmarna.

16.00 - ca 17.45
Febrig väntan efter "Breaking Dawn". Bloggläsning, "The Hobbit"-läsning. Konversationsförsök med min syster.

17.45 - 18.10
Beundran av bokens tjocklek, tyngd och framsida. Omläsning av baksidetexten 3000 gånger. Försök, fulla av skräckfylld förtjusning, att öppna boken och ta mod att läsa texten på insidan av omslaget.

18.10 - 18.12
Middag

18.12 - 00.15
Långsam läsning för att ta in så mycket som möjligt och dra ut på det hela, endast avbruten av ett hulkningsögonblick, ett irriterande avbrott från min mamma och ett lika irriterande påtvingat mellanmål.

00.15 - 10. 35
Jag kände att jag var tvungen att sova för om jag läser då jag är trött så blir det "dimmigt" nästa dag - jag kommer inte ihåg något av vad jag läste just innan jag somnade. Så jag bestämde mig för att få en lång natts sömn och sedan fortsätta.

ca 10.45 - 13.10
Koma-läsning, inte medveten om någonting utanför "Breaking Dawn". Skratt, gråt och små hopp av glädje eller spänning.

13.10 - 13.15
Lunch

13.15 -14.35
Slut-etappen, som var designad enligt mitt känslomässiga mönster. Jag satt där helt stunned och tänkte inte på någonting utanför Forks, Washington när jag var klar... och en längtan att läsa om hela boken igen.

15.00 - 16.00
Promenad för att försöka tänka klart igen.

16.15 -
Fick en insikt om att jag kommer ha väldigt svårt att hitta en bok att läsa efter det här då alla böcker ser bortstötande och motbjudande ut just nu. Jag vill vara kvar i min bubbla.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å, vad fort det gick, efter så lång väntan. Kommer du inte o sakna den nu? Jag brukar själv försöka dra ut på det så länge det går, om jag inte är helt uppslukad och sträckläser vill säga... vilket jag antar att hände i det här fallet.. :)

Sarah sa...

Jag saknar dem jättemycket, men jag planerar att läsa om boken snart igen en andra gång - ifall jag har missat något. Det blir oftast så, jag är så inne i boken att jag läser snabbare och snabbare ju mer spännande det blir, så ibland så registrerar jag inte vissa saker.

Anonym sa...

Jag förbannar mig själv, hade jag inte varit förblindad av 25% rabatt löftet på Akademibokhandlen hade jag haft boken ett dygn tidigare. Vilket hade sparat min familj eftersom jag fick ett anfall av raseri och förtvivlan när jag läste du fått tag på boken och inte jag...

Sarah sa...

Jag hade otroligt tur för Akademibokhandeln här uppe fick bara upp ETT exemplar, och jag fick det!
Du skulle ha sett min familjs försök till flykt när jag fick reda på att jag var tvungen att vänta en vecka på att få boken. De har inte glömt DH-katastrofen 2007 ;)