22 augusti, 2008

I want you to want me... I need you to need me.

Jag har precis sett klart min favorit bland alla filmvärldens high school-filmer, nämligen "1o orsaker att hata dig". Det är inte precis en film med ett perfekt manus utan vid flera tillfällen så vill jag helst ducka ner under en kudde och jag skulle gärna vilja fråga manusförfattaren vad h*n tänkte på när vissa av filmens "kvickheter" såg dagens ljus. Det är bara en liten svaghet, men den bärs upp av filmens stora stöttepelare - Heath Ledger.
Vem kan stå emot Patrick Verona (alltså Heath) med det långa bruna lockiga håret, de snälla ögonen, det charmiga leendet med smilgroparna. Allting i form av en bad boy som innerst inne har ett hjärta av guld, och som vet hur man gör den där charmigt struliga "jag har så dåligt samvete, förlåt mig"-blicken.
Eftersom min blogg på sista tiden har börjat förvandlas till "En fangirls tankar" så går jag vidare och sliter mig från Heath.

Det finns en high school-film som kommer tätt efter "1o orsaker att hata dig" på grund av... ja, jag vet inte varför, men någonting är det, och det är "John Tucker must die". I denna film så finns det ännu en mystisk charmig tonåring med långt mörkt hår, fina ögon och charmigt leende. Scott Tucker (Penn Badgley) är lite som Patrick Verona jr och om jag fick välja två killar från alla high school-filmer vi äger (och lita på mig, vi har många) så skulle jag välja just dem; Scott och Patrick. Så jag har alltid sett "John Tucker must die" som "10 orsaker att hata dig"-light.

Nu har jag hittat ännu en gemensam nämnare, nämligen låten "I want you to want me" i olika versioner med olika grupper. Scott sjunger den i "John Tucker must die" och Twintwelves cover spelas i slutet av filmen. Så jag har alltid förknippat låten med just den filmen, så döm min förvåning när jag sett klart "10 orsaker att hata dig" och jag hör det bekanta introt spelas under den avslutande scenen och i eftertexten.

Mina favoriter har visst mer gemensamt än vad jag förut kunnat ana.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag älskar också "10 orsaker att hata dig" men det var så långe sedan jag såg den att jag totalt glömt att det är Heath (RIP) som är den underbara killen. Får nog gå och hyra filmen bums!

Sarah sa...

Gör det!
Jag gillar hans australiensiska dialekt som bara gör hela Patrick Verona ännu bättre.

(Jag är nog bara väldigt känslig just nu, men när Patrick sjunger "... and I thank God I'm alive..." så började jag gråta. Varför? Jo, för att jag kopplade ihop det med Heaths död)