15 augusti, 2008

Efterlysning

Jag efterlyser tips på nya beroendeframkallande serier då alla mina numera är avslutade. Chansen att det skulle komma en fortsättning på "Lord of the Rings" är sedan 70-talet lika med noll, ungefär lika stor är chansen att en åttonde Harry Potter-bok skrivs och efter "Midnight Sun" - som faktiskt inte är en ny bok utan bara "Twilight" från ett annat perspektiv - så är Stephenie Meyers serie också ute ur bilden.
Vad jag behöver är en ny favoritserie som jag kan prata om i timmar och gör att jag blir tillfälligt döv direkt någon kritiserar den. Jag behöver en ny kick. Jag behöver en ny serie som gör att jag sitter som på nålar och väntar på att nästa bok ska släppas.

Någon som har något bra tips?
Det behöver inte vara fantasy eller vampyrer, men helst lite Harry Potter-ish, Twilight-ish eller Lord of the Rings-ish. Alltså, gripande serie innehållande lite mystik, lite kärlek och en hel del känslor efterlyses.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vampyrens kärlek av L.J. Smith, en bokserie på fyra med små böcker, men den är bra och liknar Twilight.

. sa...

Tipsar om Diana Gabaldon-serien om Jamie och Claire. En del mystik, hel del kärlek och historia... och den är inte avslutad än, vad jag vet.

Anonym sa...

Jag tänkte också tipsa om Diana Gabaldons serie om Jamie och Claire. Sen har du ju alltid serien som Jean M Auel skriver, Grottbjörnens folk....

Anonym sa...

En av mina gamla favoritserier är The Mediator av Meg Cabot, den finns på svenska men jag föredrar den på engelska. Det är en avslutad serie på 6 böcker om mediet Lite roligt är att en av böckerna heter just Twilight ;P

En annan av mina gamla favoriter är Johanne Hildebrandts Valhalla-serie. En av få svenska serier som jag verkligen tyckte om - men så innehåller de ganska mycket övernaturligt också...

Du kanske redan har läst de här böckerna, men om du inte har det så rekommenderar jag dem varmt.

Anonym sa...

Oops, blev lite fel i tidigare kommentaren. "böcker om mediet Suze."

The Mediator Series is about a 16-year-old girl named Suze Simon. Suze is a mediator, whose role is to help ghosts finish their business on earth so they can pass on to the afterlife. To this end, she can see, touch, communicate with, hit, punch, and 'kick ghost butt' when she has to. The series begins just after Suze's widowed mother marries Andy Ackerman, when she has moved to Carmel, California, to live in an old house complete with three stepbrothers. To make matters worse, her bedroom is haunted by an attractive male ghost named Jesse, who died 150 years earlier. Suze remembers that back in New York a fortune teller had told her that she was a mediator (which proved correct) and that she would only fall in love once but it would last for an eternity. Her one love for eternity just might be Jesse. But does he love her back?

Om du läst serien så vet du kanske att den påminner lite om just Twilight-böckerna.

Sarah sa...

Tack tack tack för alla tips! Jag ska genast kolla upp alla böckerna och se vilka som går att få tag på här, vad de heter på engelska och... ja.

Jag äger faktiskt "Främlingen" av Diana Gabaldon, så det blir väl den serien jag tar itu med först.

Lotta, det låter väldigt Twilight-ish! Suze och Jesse låter som ännu ett par star cross'd lovers (me like) och spöken och vampyrer är ju nästan samma sak, nästan.

Erika sa...

Jag tycker att Den mörka materian-trilogin av Philip Pullman var riktigt bra!

Anonym sa...

Den enda serie, eller snarare trilogi jag kan rekomendera såhär på rak arm är trilogin om Aeriel och mörkängeln. Jag älskade den som 13-15-åring, och det är väl ett tag sedan, men jag läste böckerna så många gånger att jag nu inte längre kan öppna en enda av dem utan att direkt kunna repetera varje mening i huvudet... men det var en riktig läsupplevelse, poetiskt språk, kärlek, vampyrer, nog för att de är lite annorlunda än de traditionella.
Trilogin är skriven av Meredith Ann Pierce, första boken heter "Den fjortonde bruden", andra boken: "Vidundrens väg", tredje boken: "Ravennas dotter".

Magica de Hex sa...

Om du inte redan har läst dessa två serier så tycker jag att du ska ta dig en närmare titt på bägge: Dels Ursula LeGuins serie om Trollkarlen från Ö-världen, enligt mig och många med mig en av 1900-talets bästa fantasyserie och dels Sagan om klanen Otori.