26 augusti, 2008

Jag vs. Svenskaläraren

Grr. Jag är så sur på vår lärare att det inte är sant.
Idag så hade vi vår första Svenska B-lektion och gick igenom en tidslinje över litteraturens utveckling och under vilka perioder böckerna var vetenskapliga och gav en realistisk bild över samhället och när romantik, fantasi och känsla var mest influerande. Jag har sedan länge insett att min svenskalärare tycker om böcker som speglar samhället ("Animal Farm" är en av hans favoriter) och han sa redan förra året att han inte förstår vad tjusningen med fantasy är.

Så, nu så gick vi igenom de olika perioderna och när vi kom till renässansen och upplysningen så lät han jätteentusiastisk och man kan nästan säga att han glödde. Han gillade verkligen det han pratade om, vilket är trevligt för honom, men inte för mig. För jag hörde och såg den stora förändringen som skedde då han började prata om romantiken. Han till och med lät nedlåtande och när han skulle förklara vad böckerna under denna period handlade om så sa han någonting om kärlek och känslor och "vad jag kallar flum". Flum? Tack så mycket för det.

Sedan så pratade han om "Don Quijote" ett tag - och hur den var ett slag mot riddarromanerna. Att Cervantes menade att riddarromanerna var döda, att nu lever människor i nuet. Jag är säker att det var vad Cervantes försökte säga, men efter att ha hört min lärares förra uttalande så var allt jag kunde tänka; det är vad du försöker säga, eller hur? Att vi ska leva i nuet och att fantasyböcker bara är för sådana som försöker fly verkligheten?

Nu kanske jag läser in mer i situationen än vad som egentligen finns där, men av allt han har sagt under förra året (saker som är harmlösa för sig, men visar en helt annan bild då man sätter ihop dem) så tror jag att han är en av dessa människor som ser på fantasy som riktig fulkultur, som barnböcker.

Plus att han gav oss en bok att läsa, "Dvärgen" av Pär Lagerkvist. Den kunde inte kommit vid ett mer ovälkommet tillfälle.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Han låter som en inskränkt typ! Skit i honom, men försök också att hålla hans inställning ifrån dig: det vill säga var så öppen för hans typ av böcker som du skulle önska att han var mot din typ av böcker.
Om man får ge ett kanske lite för präktigt råd alltså.. =)

Inskränkta svenskalärare finns det alldeles för gott om!

Boktoka sa...

Kan kanske glädja dig med att Dvärgen är en riktigt bra bok.

Sarah sa...

Jag är alltid öppen för nya förslag. Jag blev jättesugen att läsa "Don Quijote" och tänker göra det så snart jag kommer över en upplaga som inte är uppdelad i tre volymer eller luktar mögel (som bibliotekets exemplar gör).

Jag ska försöka nonchalera hans inställning resten av året, fast det kan bli lite svårt då vi ska läsa Austen och han är nedlåtande mot en av mina favoritförfattare.

Loveina; Jag har läst två sidor i "Dvärgen" och jag tror på dig. Det verkar som att jag ska kunna genomleva den :)

Anonym sa...

Låter som en väldigt skum figur. Å att klanka ner på fantasy på ett sånt sätt, så irriterande.
Håller med full bokhylla, skit i honom! Han har säkert svartsjuk eller nåt för att han inte kan se det underbara i fantasy som vi andra kan. ;)