31 augusti, 2008

Restrubbel

Nu så är det dags att ta i med hårdhandskarna. Jag måste decimera min boklista och lämna minst tio böcker hemma. Imorgon är min sista pack-dag och då måste jag vara redo och säker på vilka böcker som ska få komma med i väskan.

"Me and Mr Darcy" av Alexandra Potter har fått äran att vara min flyglitteratur på ditvägen, tillsammans med inte ännu utvald bok. Jag måste ta med något som man lätt kommer in i, något som inte är alltför sorgligt och som absolut inte nämner eller handlar om flygplan. Turkiet-katastrofen 2007 får inte upprepas. (Jag läste "Reporter erkänner Gravidchock!" av Belinda Olsson och det finns ett helt kapitel i den boken som handlar om ... ja... saker man inte vill tänka på i flygplan).

Jag har beslutat mig för att ta med mig 3-4 (möjligtvis 5) böcker, och sedan låna från mina klasskompisar ifall det krisar sig. Problemet är att jag kan inte välja ut vilka de 2-4 andra böckerna, som ska få en plats i min resväska, är...

"Mansfield Park" av Jane Austen är ett alternativ, fast jag vet inte hur mottaglig jag kommer att vara för 1800-talets England, kärlekshistorier som går segt segt framåt och där man möjligtvis kan få vara med om en kyss i bokens sista kapitel (fast det är ju charmen med Austens böcker). Jag kan inte tänka mig att "Mansfield Park" är en bok som du läser på flygplanet, eller i sällskap med 25 andra personer.
(Jag tänkte först ta med mig "Anna Karenina", men jag ändrade mig.)

"Sugar Rush" av Julie Burchill kommer med 70 % likhet också få komma med. Den är inte alltför tung, den verkar bra och det är en high school-skildring, vilket aldrig kan bli fel. Perfect. Jag framstår inte som alltför konstig för mina klasskompisar - möjligtvis lesbisk då att läsa om homosexuella automatiskt gör även dig lesbisk i vissas ögon.

"Historikern" av Elizabeth Kostova kommer med. Eller inte. Eller... Jag vill så gärna ta med och läsa den, men om den bara är pyttelite hemsk så har jag valt fel tidpunkt att läsa den. Vi har blivit meddelade att när det blir natt i Kina... då blir det riktigt mörkt. Vi har till och med blivit rekommenderade att ta med oss varsin ficklampa.

Andra böcker som det står mellan är; "Fördjupade studier i katastroffysik" av Marisha Pessl, "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón, "Den trettonde historien" av Diane Setterfield och "Främlingen" av Diana Gabaldon.
Jag har även funderat fram och tillbaka på om jag ska ta med "City of Dark Hearts" av James Conan och/eller "The Meaning of Night" av Micheal Cox, men jag vet inte... Får verkligen två storpocket plats i min väska?

7 kommentarer:

Sandra sa...

Jag ska föreslå att vi ska läsa Jane Austen på engelskan, vilka böcker tycker du är bäst? Jag tänker nämna Sense and Sensibility, Mansfield Park och Emma!

Cia sa...

Katastroffysik är bra! Men å andra sidan är vindens skugga och den trettonde historien också jättebra! Jag skulle nog prioritera i nämnd ordning! :)

Sarah sa...

Sandra; Jag har bara läst tre av Jane Austens böcker (Pride and Prejudice, Sense and Sensibility och Emma) och av dem så tycker jag att P&P är bäst och Emma är mysig, medan S&S ibland kan bli lite långtråkig.

Jag tror att "Northanger Abbey" är bra, den också.

Cia; Jag tror att jag får lämna några t-shirts hemma för att få mer plats för böckerna ;)

Anonym sa...

Egentligen skulle du kunna ta med The Meaning of Night, för då man reser är det ju ganska slött och man kan läsa i princip vadsomhelst utan att det blir särskilt tråkigt. Iallafall jag skulle kunna ta med den. Det är nog enda tillfället du kommer att kunna läsa boken utan att stanna av med den...

Aidaho sa...

Jag skulle satsa på historikern i kombination med något väldigt lätt eller skruvat som Jasper fforde. Mansfield park är kanske i mitt tycke den svagaste av Austen...och jag vet inte om alexandra potter ens kommer upp i mansfieldnivå..tyvärr...Vindens skugga är bra, likaså setterfield. Men Kostova och setterfield rör sig väl ungefär i samma genretanke? Satsa isf på zafron, pessl och kostova.

Anonym sa...

"Sugar Rush" läser jag just nu. Den är askul. :)

Sarah sa...

Tack för era tips! Efter många ändringar så har jag äntligen bestämt mig.