16 augusti, 2008

Mardrömshyllan

Jag har googlat upp en bild som är så hemsk att den ger mig mardrömmar. Det kryper längs ryggraden och jag vill bara skrika när jag ser de illgröna Penguin-omslagen. Usch. Varför tillverkar de ens sådana böcker? De andra Penguin-böckerna är ju hur fina som helst, de med pingvinen på - eller de med en bild. Varför grönt?

Jag fick en förfrågan om jag inte skulle lägga upp en bild på min bokhylla och det låter som en bra idé. Jag måste bara städa lite först... Just nu så är det lite rörigt eftersom jag har provat att färgkoda alla bokhyllor. Det blev jättesnyggt, men rörigt... Egentligen så borde jag ju ha tagit en bild på det.

Förresten, jag kan nu meddela att jag är stolt ägare av 205 böcker. Jag får panik när jag hör det (bara 205? det låter så... lite), men jag gissar att samlingen kommer att utökas innan årets slut - särskilt då jag har hört att det finns en megastor bokhandel med bara engelska böcker i den kinesiska stad som vi ska husera i. Bok nummer 200 blev "Anna Karenina" av Leo Tolstoy.

5 kommentarer:

Anonym sa...

205 böcker är riktigt många...
Mina bokhyllor är just nu fulla med över 250 böcker - jobbigt att de tar sådan stor plats bara :D

Här har jag skrivit ner en lista över alla böckerna (tror jag missat ett par dock...)

http://hem.bredband.net/b327467

Har en kort önskelista där också.

Anonym sa...

205 böcker är ändå ganska mycket. Du skulle veta hur jag känner mig med mina ynka 130 böcker... :D

Sarah sa...

Ja! Jag har redan börjat planera för universitetets stora problem; hur ska jag få plats med mina böcker? Jag får väl ta och köpa en sådan där säng med bokhylla under och i gaveln.

Böcker är en sådan här sak som jag alltid kommer att känna att jag inte har nog av. Jag får nästan panik varje gång jag går in i en bokhandel för att det finns så många böcker jag skulle vilja ha, men så få som får plats.

Förresten Lotta, jag hittade till en sida där du hade skrivit om böcker och filmer - men jag hann inte läsa någonting och nu så hittar jag inte tillbaka till den.

Anonym sa...

Menar du "Bokhyllan"? (http://bok.thefrojd.com)

Jag har tagit en liten paus med sidan, men kommer nog börja skriva om alla böcker jag läst och filmer jag sett under sommaren, senare i höst. Är lite avundsjuk på att du kan skriva så mycket och så bra om böcker - jag är oftast väldigt kortfattad i mina "recensioner".

Sarah sa...

Det var vad jag letade efter! :)

Haha, tack. Kortfattad är ett ord som inte går särskilt bra ihop med mig. Jag har en benägenhet att bli långrandig :) ibland en aning FÖR långrandig.