15 augusti, 2008

Dagens I-landsproblem

Jag har nu äntligen fått mitt "klassiker"-paket från adlibris, efter en lång lång väntan. Direkt jag kom hem så slet jag upp de vita plastremsorna, kastade bort tejpen och möttes av en hemsk syn. Både "Vanity Fair" och, ännu värre, "Dracula" hade de hemska gröna Penguin-omslagen, fastän jag är 120 % säker på att jag INTE beställde exemplar som såg ut så. Jag avskyr de gröna Penguin-omslagen och skulle ALDRIG beställa en sådan bok med flit. Grrr... jag vet att det på mitt Dracula-omslag skulle finnas en svartvit bild av en vampyr som håller i en ung kvinna... inte ett helgrönt omslag med skinande vit rygg som sticker ut bland alla svarta/mörka/fina pocketryggar på min vampyrsektion.

Ska jag stoppa "Dracula" tillsammans med de andra klassikerna i klassikerhyllan eller ska jag ta och stoppa "Dracula" där den hör hemma, med sina avkomlingar på vampyrsektionen?
Jag är delad i två läger. Läger 1 säger att de gröna Penguin-pocketen inte bör sprida sig utanför sin givna hylla ("Pride and Prejudice" och "David Cooperfield" bryter redan av den hyllan med sina oskuldsfulla ryggar), medan Läger 2 säger att det är syndigt att stoppa "Dracula" på någon annan hylla än vampyrhyllan. Hjälp!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Knepigt problem... själv skulle jag aldrig sära på Dracula och hans "undersåtar". Men Penguin-omslaget är ju inget vidare, det håller jag med om... Kanske kan får den plats längst ut på kanten? Då syns den inte såå väl. Själv ställer jag gärna nån härlig liten staty eller liknande framför böckerna med mindre tilldragande omslag ;)

Anonym sa...

Ett tips är att alltid kolla böckernas ISBN på amazon.com om man vet att det finns fler än en utgåva av boken. Jag har klarat mig undan en hel del fula böcker på det viset - adlibris bryr sig inte lika mycket om de engelska böckernas bilder tyvärr.

Jag ställer mina böcker efter hur de ser ut först (stolek, färg osv), sen vilken kategori den gruppen böcker tillhör, men vart din bok passar bäst vet jag inte - det är lättare om man visste hur det såg ut. Du har inga planer på att lägga ut en bild av hyllan?

Anonym sa...

Jag själv skulle nog stoppa den i Vampyrhyllan... Dracula är ju trots allt Kungen. Kollade upp Penguin-omslaget du skrev om, och jag lider med dig...

Sarah sa...

Jag ställde den just där pocketen möter storpocketen/de inbundna böckerna på vampyrhyllan, så som tur är så skymmer "Twilight" det hemska omslaget från några vinklar. Jag funderar på att klä om boken, göra ett eget omslag, vara lite kreativ.

Tack för tipsen!

Jag har tänkt att lägga ut lite bilder på mina hyllor någongång i framtiden, när de är liite mer välstädade.

Tekoppen sa...

Gör ett eget omslag i papp, något svart med röd skrift kanske?

Tekoppen sa...

Haha, såg att du redan tänkt på det, ursäkta för onödig kommentar :)