27 augusti, 2008

Nulla dies sine linea

("Inte en dag utan en rad". Tyckte att det var ett passande citat för den här bloggen. Dock så handlar citatet främst om författare och inte om läsare)

Jag har haft min första latinlektion idag, därav alla latinska citat. Jag tycker att det är jättekul att läsa latin och på något sätt så kan jag inte låta bli att koppla ihop det med Rory Gilmore. Under hela lektionen (en timme och femtio minuter, som flög förbi) så satt jag och tänkte på henne. Det är ingen hemlighet att min förebild är en blandning av de två Lorelai Gilmore, så jag är glad över att ha kommit ett steg närmre mitt mål. Vi är en jätteliten klass, bara sex stycken, och vi sitter i ett rum som egentligen är till för muntliga föredrag utan publik och gruppdiskussioner. Det finns bara en whiteboardtavla och tio-tolv jättesköna fåtöljer runt två runda bord, vilket av någon anledning fick mig att tänka på "Den hemliga historien". Fråga mig inte hur jag kan få fåtöljer och "Den hemliga historien" att gå ihop, men någonting med att sitta sex personer i ett litet fåtöljfyllt rum och diskutera latinska ordspråk fick mig att tänka på
Charles och Camilla och de andra.

Ännu en bra sak, min lärare gillar Harry Potter. Vi ska faktiskt gå igenom trollformlerna från HP nästa lektion och översätta dem, då de flesta faktiskt är på latin. Samma sak med de flesta trollkarlsnamnen.

Jag kunde förstås inte hålla mig utan satt och slog upp vissa saker. Sirius betyder hundstjärna, men det visste jag ju redan. Regulus betyder kungason eller prins (ett tecken på att föräldrarna tyckte mer om honom, måntro?) och Bellatrix betyder sköldmö, vilket även det är ett otroligt passande namn. Sedan slutade vi och jag börjar längta till nästa lektion.

Errare humanum est, ignoscere divinum
(Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt)

Amor vincit omnia
(Kärleken övervinner allt)

8 kommentarer:

Calliope sa...

Latin! Åh! Det var så himla roligt att läsa (kan man ju i alla fall tycka så här i efterhand när man har glömt alla verbböjningar). Blir rent nostalgisk. Och känner mig gammal när jag börjar fundera på hur länge sedan det var jag gick på gymnasiet och läste det. Hm. Nåväl, enjoy! Det är jättekul att leka besserwisser inför folk senare i livet och förklara för dem varifrån ord kommer :)

Sarah sa...

Jag känner verkligen att jag kommer att älska mina latinlektioner!
Läraren är otroligt glad och trevlig och skrattar ofta, utan att det blir överdrivet. Fåtöljerna är jättesköna. Vi har gamla latinska ordböcker som gör att jag känner mig ännu smartare.

... Plus att de inte ska börja med kursen "på riktigt" förrän jag kommer hem från Kina. Det tycker jag är otroligt snällt, att hon tänker på att jag inte kan vara borta från grunderna och omlägger hela planeringen så att den passar mig. Hon sa att de ska pyssla med lite olika saker under tiden jag är borta och sedan när jag kommer hem är det bara att jag kommer in och får en uppdatering med henne över vad de har gjort.

Det får hon en guldstjärna för.

Anonym sa...

Vilken rolig lärare. :)

Maud/En bok om dagen sa...

Åh, du lyckliga människa som får läsa latin! Det skulle jag gärna göra!

Sarah sa...

Det är aldrig för sent ;)

Anonym sa...

vilken gymnasie linje går du på? :o

Anonym sa...

Latin var mitt definitiva favoritämne på gymnasiet. Hur kul som helst. :)

//JJ

Sarah sa...

Anonym: Jag går naturvetenskapliga linjen, men har valt till latin.