28 augusti, 2008

Kulturfyran

Jag älskar älskar älskar enkäter och den här veckans "Kulturfyran" fick mina fingrar att klia.

1. Vilken litterära figur skulle du vilja vara? Från film eller litteratur, eller serietidningen eller från musik eller opera. Var som helst ifrån.
Hur många får man nämna? Först och främst så skulle jag gärna vilja hoppa in några dagar som Bella Swan (från "Twilight") och få chansen att mysa med Edward, det skulle aldrig vara fel. Eftersom jag nästan är lika benägen att lägga all skuld på mig själv i alla situationer så skulle jag nog passa ganska bra som henne. Jag är till och med lika klumpig... fast det kanske kommer på nästa fråga. Sedan skulle jag gärna vara Rory Gilmore. Tänk att få bo med Lorelai, läsa språk, vandra runt i Stars Hollow, gå på Yale, diskutera böcker med Jess Mariano... kyssa Jess Mariano. Sist, men inte minst, så skulle jag inte ha något emot att byta plats med Ginny Weasley från Harry Potter eller Elizabeth Bennet... eller Scarlett O'Hara - fast då skulle jag göra allting rätt från början.

2. Finns det någon romanfigur - eller filmfigur eller seriefigur - du tycker är lik dig?
Den som först dyker upp i min hjärna är förstås Rory Gilmore. Boktokig, check. Filmtokig, check. Flitig student, check. Problem i relationer, check. Försiktig, check. Jag ska berätta en liten anekdot. En bekant till mig tycker att Rory Gilmore är en stor tönt eftersom hon är så "tafatt" och "inte klarar av att ha en pojkvän utan alltid fegar undan". Det är bara det att allt som hon pekar ut som dåligt... Det är jag. Jag är tjejen som inte skulle våga prata med min "Dean". Jag är tjejen som aldrig skulle våga kyssa en kille först. Jag är tjejen som förmodligen inte skulle klara av att säga de tre små orden, "jag älskar dig". Jag är tjejen som skulle bryta ihop om det gick dåligt i skolan eller om jag inte fick jobbet jag siktat på... och jag är definitivt tjejen som alltid måste ha en bok med mig. Undra om min bekantskap visste att när hon klagade på att "Rory alltid måste släpa med sig en bok överallt bla bla bla" så satt hon mittemot en tjej med två pocketböcker i handväskan.

3. Finns det någon bok som fångar dig så när du läser den att du känner saknad när du läst klart boken. Som en värld du vill vara kvar i?
Ja, det finns det absolut! Jag har många gånger talat om min PPD (post-Potter Depression) och det är precis vad vi talar om. Jag vill vara kvar i världen och blir deprimerad då jag rycks ut i verkligheten. Det är inte det att jag försöker fly, men nu talar vi om en värld som har förtrollat mig sedan åtta års ålder. Jag växte upp på Hogwarts lika väl som Harry gjorde det. Varje gång jag avslutar "Harry Potter and the Deathly Hallows" så försvinner min rosaskimrande värld (... fast jag kan inte direkt kalla Voldemort för rosaskimrande) och trots att jag inte vill att det ska komma en åttonde bok så kan jag inte låta bli att hoppas.

4. Finns det någon författare du skulle vilja tillbringa en hel dag tillsammans med? Vem i så fall?
Amy Sherman-Palladino, fast hon räknas kanske inte då hon inte har skrivit en bok - utan skapat en av världens bästa tv-serier, "Gilmore Girls".

4 kommentarer:

Matilda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Matilda sa...

Jag känner igen känslan. Jag var jätteledsen när jag hade läst ut sjuan. Harry Potter tillhör mina favoriter också.

Vilken fin blogg du har!

Jag tog bort min förra kommentar därför att jag råkade skriva fel i den.

Sandra sa...

Aw, jag kan inte annat än hålla med dig! Jag vill också allt det där! Jag skulle kunna praoa en vecka som Rory, en vecka som Bella, en vecka som Ginny och sedan börja om igen!

Sarah sa...

Tack så hemskt mycket, Matilda. Din blogg är jättefin den också!

Sandra; Jag skulle få ett väldigt fullspäckat schema om jag skulle försöka praoa som alla personer jag skulle vilja vara! Fast såklart, dessa tre personer går före alla andra.